Menojen käsittelyn numerotarkastuksen automatisoinnin vaikutus tuottavuuteen Palkeiden itäisessä palveluyksikössä
Nuolikoski, Antti (2018)
Nuolikoski, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713100
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, miten automatisointi on vaikuttanut Menojen käsittelyn tuottavuuteen Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen (Palkeiden) itäisen palveluyksikön osalta. Toimeksiantaja on ottanut käyttöönsä ohjelmistorobotin nopeuttaakseen menotositteiden käsittelyä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tekijöitä, jotka vaikuttavat ohjelmistorobotiikan hyödynnettävyyteen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastattelua käytettiin palveluasiantuntijan sekä neljän esimiehen haastatteluissa. Kvantitatiivisista menetelmistä keskiarvoa sekä mediaanina käytettiin Palkeilta saadun aineiston tarkasteluun ja analysointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella aihetta kriittisesti, arvioida tuottavuuteen vaikuttavien tekijöiden aitoutta, tarkastella aihetta palveluryhmittäin sekä tuoda esille ohjelmistorobotiikan hyödynnettävyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Teoriaosuudessa on perehdytty menotositteiden käsittelyn kehitykseen ja prosessiin sekä ohjelmistorobotiikan käsitteeseen, kehitykseen ja sen luomiin etuihin. Molempia aihepiirejä on käsitelty myös Palkeiden näkökulmasta. Tuloksissa kävi ilmi, että tuottavuuteen ja ohjelmistorobotiikan hyödynnettävyyteen vaikuttavat työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten kyky hyödyntää ohjelmistorobotiikkaa, asiakasviraston ominaisuudet kuten verkkolaskujen osuus laskumassasta sekä työtapojen yhtenäisyys.
Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on pääosin parantanut palveluryhmien tuottavuutta. Koska Palkeilla on tehty muutakin automatisointia, voi olla vaikea erottaa, mikä osuus tuottavuuden kehityksestä on ohjelmistorobotin käyttöönoton ansiota.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastattelua käytettiin palveluasiantuntijan sekä neljän esimiehen haastatteluissa. Kvantitatiivisista menetelmistä keskiarvoa sekä mediaanina käytettiin Palkeilta saadun aineiston tarkasteluun ja analysointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella aihetta kriittisesti, arvioida tuottavuuteen vaikuttavien tekijöiden aitoutta, tarkastella aihetta palveluryhmittäin sekä tuoda esille ohjelmistorobotiikan hyödynnettävyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Teoriaosuudessa on perehdytty menotositteiden käsittelyn kehitykseen ja prosessiin sekä ohjelmistorobotiikan käsitteeseen, kehitykseen ja sen luomiin etuihin. Molempia aihepiirejä on käsitelty myös Palkeiden näkökulmasta. Tuloksissa kävi ilmi, että tuottavuuteen ja ohjelmistorobotiikan hyödynnettävyyteen vaikuttavat työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten kyky hyödyntää ohjelmistorobotiikkaa, asiakasviraston ominaisuudet kuten verkkolaskujen osuus laskumassasta sekä työtapojen yhtenäisyys.
Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on pääosin parantanut palveluryhmien tuottavuutta. Koska Palkeilla on tehty muutakin automatisointia, voi olla vaikea erottaa, mikä osuus tuottavuuden kehityksestä on ohjelmistorobotin käyttöönoton ansiota.