Viestinnän voima vapaaehtoistyöhön sitouttamisessa
Harjuoja, Selina (2018)
Harjuoja, Selina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612977
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadin viestintästrategian ja siihen pohjautuvan viestintäsuunnitelman Hyvinkään Setlementtiyhdistykselle. Viestintästrategian tavoitteena on lisätä Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen tunnettuutta ja toimintaan osallistuvien vapaaehtoisten määrää. Viestintäsuunnitelmassa otetaan huomioon resurssien vähyys suosimalla ilmaisia tai ainakin vähäkustanteisia viestintäkanavia. Viestintästrategialla halutaan myös kirkastaa ja vahvistaa Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen imagoa ja tavallaan myös luoda yhdistykselle brändi.
Työn teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti viestintään, ja etenkin viestintästrategian ja –suunnitelman luomiseen. Työn toiminnallinen osuus vaati taustakseen tietoperustaa tutki-musprosessista, ja erityisesti kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun tekemisestä. Toiminnallisessa osuudessa selvitin Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen sisäisen ja ulkoisen viestinnän nykytilan tekemällä sisäisen ja ulkoisen viestinnän kohderyhmille kyselytutkimuksen, sekä haastattelemalla Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen hallituksen jäseniä. Näiden sekä SWOT-analyysin pohjalta syntyi viestintästrategia ja -suunnitelma.
Lopullinen tuotos on Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen viestintästrategia 2018-2023 sekä sen operatiivinen osuus Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen viestintäsuunnitelma 2018-2019. Molemmat otetaan käyttöön elokuussa 2018. Oma viestintästrategia ja -suunnitelma ovat ensimmäiset laatuaan Hyvinkään Setlementtiyhdistykselle, sillä yhdistys on aiemmin käyttänyt Suomen Setlementtiliiton laatimaa viestintästrategiaa ja -suunnitelmaa. Suomen Setlementtiliiton viestintästrategia ja -suunnitelma on laadittu kaikille liiton alaisille paikallisyhdistyksille, joten sen toimenpiteet eivät ole yksilöityjä. Toivon, että laatimiani viestintästrategiaa ja -suunnitelmaa käytetään pohjana jatkossakin, kun niitä päivitetään seuraaville vuosille, sekä ennen kaikkea sitä, että viestintästrategiassa esitetyt tavoitteet saavutetaan.
Työn teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti viestintään, ja etenkin viestintästrategian ja –suunnitelman luomiseen. Työn toiminnallinen osuus vaati taustakseen tietoperustaa tutki-musprosessista, ja erityisesti kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun tekemisestä. Toiminnallisessa osuudessa selvitin Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen sisäisen ja ulkoisen viestinnän nykytilan tekemällä sisäisen ja ulkoisen viestinnän kohderyhmille kyselytutkimuksen, sekä haastattelemalla Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen hallituksen jäseniä. Näiden sekä SWOT-analyysin pohjalta syntyi viestintästrategia ja -suunnitelma.
Lopullinen tuotos on Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen viestintästrategia 2018-2023 sekä sen operatiivinen osuus Hyvinkään Setlementtiyhdistyksen viestintäsuunnitelma 2018-2019. Molemmat otetaan käyttöön elokuussa 2018. Oma viestintästrategia ja -suunnitelma ovat ensimmäiset laatuaan Hyvinkään Setlementtiyhdistykselle, sillä yhdistys on aiemmin käyttänyt Suomen Setlementtiliiton laatimaa viestintästrategiaa ja -suunnitelmaa. Suomen Setlementtiliiton viestintästrategia ja -suunnitelma on laadittu kaikille liiton alaisille paikallisyhdistyksille, joten sen toimenpiteet eivät ole yksilöityjä. Toivon, että laatimiani viestintästrategiaa ja -suunnitelmaa käytetään pohjana jatkossakin, kun niitä päivitetään seuraaville vuosille, sekä ennen kaikkea sitä, että viestintästrategiassa esitetyt tavoitteet saavutetaan.