Liiketoimintasuunnitelma asuntolainoja kilpailuttavalle yritykselle: Case Emiksi Consulting Oy
Kaasinen, Emma (2018)
Kaasinen, Emma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön produkti on liiketoimintasuunnitelma rahoitusalalla toimivalle konsulttiyritykselle. Työ koostuu teoreettisesta ja empiirisesta osiosta, joiden pohjalta syntyi varsinainen produkti eli yrityksen liiketoimintasuunnitelma oheisliitteineen.
Teoriaosuudessa tarkastellaan suomalaisen asuntorahoituksen historiaa lyhyesti, mikä auttaa ymmärtämään nykyisten lainan myöntöperiaatteiden jalostumista tämänhetkiseen muotoonsa. Teoriaosuuden pääpaino on pankkien luototusprosessin kuvauksessa, sillä suunnitellun liiketoiminnan yksi päätehtävistä on siirtää tämä tehtävä konsulttiyrityksen tehtäväksi. Teoriaosuuden toinen pääpaino on hyvän liiketoimintasuunnitelman kuvauksessa, mitä luonnollisesti tarvittiin myös omaa yritysideaa arvioitaessa.
Liiketoimintasuunnitelmaa käsittelevässä luvussa esitellään perinteistä LTS:n raporttikokonaisuutta ja sen käyttötarkoituksia. Lisäksi luvussa tutustutaan yritysvalmentaja Olli Leppäsen yrittäjäfilosofiaan. Leppäsen näkemys siitä, kuinka liiketoiminta käynnistetään, luo käytännönläheisyydessään perspektiiviä perinteiselle suunnittelutyölle.
Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään strategian määritystä, erityisesti digitaalisessa toimintaympäristössä toimivien yritysten näkökulmasta. Suunniteltava konsulttiyritys kerää tietoa ja kohtaa asiakkaitaan pääasiassa verkossa, joten strategian määrittämisessä on tärkeää muistaa digiajan mukanaan tuomat erityispiirteet. Strategian pohtimisessa apuna on käytetty perinteistä SWOT-analyysia sekä kokonaisuuden yhteen summaavaa Business Model Canvasia.
Empiirinen osio rakentuu opinnäytetyötä varten laaditusta kyselytutkimuksesta ja Nordean liiketoimintajohtajan Minna Parhialan haastattelusta. Tutkimuksessa kartoitettiin, olisiko suunniteltavalle yritykselle jo olemassa olevaa kysyntää. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena oli puolestaan tunnustella, miten valmiita pankit olisivat ulkoistamaan asuntolainaprosessin kumppaniyrityksen käsiin. Suunnitellun yrityksen menestyksen kannalta on oleellista, että nämä kaksi tärkeintä sidosryhmää ovat kypsiä omaksumaan uudenlaisen toimintatavan kodin rahoittamisessa.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin varsinainen produkti eli pohja liiketoimintasuunnitelmalle. Suunnitelmaa rajattiin käsittelemään yrityksen markkinanäkymiä: palvelun kysyntää, kilpailijoita sekä ennen kaikkea edellytyksiä toiminnan käynnistämiselle. Lisäksi suunnitelmassa haluttiin arvioida kirjoittajan kompetenssia liiketoiminnan pyörittämiseen.
Teoriaosuudessa tarkastellaan suomalaisen asuntorahoituksen historiaa lyhyesti, mikä auttaa ymmärtämään nykyisten lainan myöntöperiaatteiden jalostumista tämänhetkiseen muotoonsa. Teoriaosuuden pääpaino on pankkien luototusprosessin kuvauksessa, sillä suunnitellun liiketoiminnan yksi päätehtävistä on siirtää tämä tehtävä konsulttiyrityksen tehtäväksi. Teoriaosuuden toinen pääpaino on hyvän liiketoimintasuunnitelman kuvauksessa, mitä luonnollisesti tarvittiin myös omaa yritysideaa arvioitaessa.
Liiketoimintasuunnitelmaa käsittelevässä luvussa esitellään perinteistä LTS:n raporttikokonaisuutta ja sen käyttötarkoituksia. Lisäksi luvussa tutustutaan yritysvalmentaja Olli Leppäsen yrittäjäfilosofiaan. Leppäsen näkemys siitä, kuinka liiketoiminta käynnistetään, luo käytännönläheisyydessään perspektiiviä perinteiselle suunnittelutyölle.
Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään strategian määritystä, erityisesti digitaalisessa toimintaympäristössä toimivien yritysten näkökulmasta. Suunniteltava konsulttiyritys kerää tietoa ja kohtaa asiakkaitaan pääasiassa verkossa, joten strategian määrittämisessä on tärkeää muistaa digiajan mukanaan tuomat erityispiirteet. Strategian pohtimisessa apuna on käytetty perinteistä SWOT-analyysia sekä kokonaisuuden yhteen summaavaa Business Model Canvasia.
Empiirinen osio rakentuu opinnäytetyötä varten laaditusta kyselytutkimuksesta ja Nordean liiketoimintajohtajan Minna Parhialan haastattelusta. Tutkimuksessa kartoitettiin, olisiko suunniteltavalle yritykselle jo olemassa olevaa kysyntää. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena oli puolestaan tunnustella, miten valmiita pankit olisivat ulkoistamaan asuntolainaprosessin kumppaniyrityksen käsiin. Suunnitellun yrityksen menestyksen kannalta on oleellista, että nämä kaksi tärkeintä sidosryhmää ovat kypsiä omaksumaan uudenlaisen toimintatavan kodin rahoittamisessa.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin varsinainen produkti eli pohja liiketoimintasuunnitelmalle. Suunnitelmaa rajattiin käsittelemään yrityksen markkinanäkymiä: palvelun kysyntää, kilpailijoita sekä ennen kaikkea edellytyksiä toiminnan käynnistämiselle. Lisäksi suunnitelmassa haluttiin arvioida kirjoittajan kompetenssia liiketoiminnan pyörittämiseen.