Inköpsprocessen : en kvalitativ studie om inköp i klädföretag
Granlund, Celine; Mäenpää, Kajsa (2018)
Granlund, Celine
Mäenpää, Kajsa
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412229
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att få mer kunskap om inköpsprocessen inom klädföretag som är återförsäljare för olika klädmärken. Detta görs för att den skriftliga kunskapen inom området är ganska snäv, och vi vill göra faktakunskapen mer tillgänglig för branschmänniskor och andra estenomer. Vi vill även göra detta för att ge råd och föra fram tyst kunskap till nya företagare.
Detta är en kvalitativ studie som har utförts med datainsamlingsmetoden intervju. Intervjuerna transkriberades och sedan analyserades med hjälp av metoden innehållsanalys.
Resultatet visar att man lär sig på bästa sätt att göra inköp genom att praktiskt utöva detta. Det är viktigt att man som inköpare kan lita på sina egna instinter och kan hålla huvudet kallt i pressade situationer. En inköpare måste kunna göra flera saker samtidigt och ha ett genuint intresse för vad man gör. Kunderna spelar den största rollen och att kunna tänka ur kundens synvinkel är ett krav om man vill ha en blomstrande verksamhet. Varför kunskapen om inköp inom klädbranschen är tyst kunskap kan informanterna inte ge ett direkt svar på.
. The purpose of this study is to get more knowledge about the purchasing process in clothing companies that are retailers of various brands. The study has been done because the knowledge within this area is limited and the respondents want to make it more available for people in the industry and to other beauty and cosmetics students. The respondents want to do this by giving advice and by bringing forward silent knowledge to new entrepreneurs.
This is a qualitative study that has been achieved by using the survey method interview. The interviews were transcribed and then analyzed with the help of the content analysis method.
The result shows that the best way to learn how to purchase is to learn by doing. It is important as a buyer to trust your instincts and to keep your cool in stressful situations. A buyer needs to be a multitasker and have a genuine interest for the job. The customer play the biggest role in the process and to be able to see the purchasing process from the customers’ point of view is a demand if you want to have a successful business. The silent knowledge concerning purchasing in the clothing industry is yet silent, and the informants are not able to give a straight answer on why.
Detta är en kvalitativ studie som har utförts med datainsamlingsmetoden intervju. Intervjuerna transkriberades och sedan analyserades med hjälp av metoden innehållsanalys.
Resultatet visar att man lär sig på bästa sätt att göra inköp genom att praktiskt utöva detta. Det är viktigt att man som inköpare kan lita på sina egna instinter och kan hålla huvudet kallt i pressade situationer. En inköpare måste kunna göra flera saker samtidigt och ha ett genuint intresse för vad man gör. Kunderna spelar den största rollen och att kunna tänka ur kundens synvinkel är ett krav om man vill ha en blomstrande verksamhet. Varför kunskapen om inköp inom klädbranschen är tyst kunskap kan informanterna inte ge ett direkt svar på.
.
This is a qualitative study that has been achieved by using the survey method interview. The interviews were transcribed and then analyzed with the help of the content analysis method.
The result shows that the best way to learn how to purchase is to learn by doing. It is important as a buyer to trust your instincts and to keep your cool in stressful situations. A buyer needs to be a multitasker and have a genuine interest for the job. The customer play the biggest role in the process and to be able to see the purchasing process from the customers’ point of view is a demand if you want to have a successful business. The silent knowledge concerning purchasing in the clothing industry is yet silent, and the informants are not able to give a straight answer on why.