Uuden ravintolakonseptin tarpeen kartoitus Porvooseen
Vuoksenturja, Tita (2018)
Vuoksenturja, Tita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060112054
Tiivistelmä
Porvoo on tunnettu hyvästä ja monipuolisesta ravintolatarjonnastaan, mutta heikentynyt taloustilanne on sulkenut useiden ravintoloiden ovia viime vuosina.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää minkälainen uusi ravintolakonsepti S-ryhmän kannattaisi Porvooseen perustaa. Tarkoitus oli tutkia Porvoon asukkaiden mieltymyksiä, kulutus- sekä käyttötottumuksia pääasiassa à la carte ravintoloiden suhteen. Tutkimus oli tarkoitus rajata toteutettavaksi ainoastaan Porvoon vakituisille asukkaille, mutta se laajennettiin koskemaan myös kaupungin naapurikuntia. Työ tehtiin epävirallisena toimeksiantona Osuuskauppa Varuboden-Oslalle.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-palvelussa, ja julkinen linkki kyselyyn jaettiin Facebookissa Porvoon Rosson, Coffee Housen sekä Näsi S-Market & Ravintolamaailman sivuilla. Tavoitteena oli saada tuloksia, joita Varuboden-Osla voisi hyödyntää seuraavassa Porvooseen kohdistuvassa ravintolan perustamisprojektissaan.
Kysely toteutettiin joulukuussa 2017, ja siihen vastattiin yhteensä 375 kertaa. Tutkimuksen perusteella kaupungin ravintolatarjontaan oltiin melko tyytyväisiä, ravintolassa vieraillaan keskimäärin kerran tai kahdesti kuussa ja käynniltä odotetaan herkullista ruokaa, asiantuntevaa palvelua sekä edullista hintatasoa.
Tutkimus osoitti, että uudelle ravintolalle ei kuitenkaan tällä hetkellä ole erityistä tarvetta Porvoossa. Ravintolakulttuurissa on tapahtumassa selkeitä muutoksia; fine diningin sijaan suositaan kahviloita ja take away –ravintoloita, jotka tuottavat nopeita ja laadukkaita ruokia edulliseen hintaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää minkälainen uusi ravintolakonsepti S-ryhmän kannattaisi Porvooseen perustaa. Tarkoitus oli tutkia Porvoon asukkaiden mieltymyksiä, kulutus- sekä käyttötottumuksia pääasiassa à la carte ravintoloiden suhteen. Tutkimus oli tarkoitus rajata toteutettavaksi ainoastaan Porvoon vakituisille asukkaille, mutta se laajennettiin koskemaan myös kaupungin naapurikuntia. Työ tehtiin epävirallisena toimeksiantona Osuuskauppa Varuboden-Oslalle.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Webropol-palvelussa, ja julkinen linkki kyselyyn jaettiin Facebookissa Porvoon Rosson, Coffee Housen sekä Näsi S-Market & Ravintolamaailman sivuilla. Tavoitteena oli saada tuloksia, joita Varuboden-Osla voisi hyödyntää seuraavassa Porvooseen kohdistuvassa ravintolan perustamisprojektissaan.
Kysely toteutettiin joulukuussa 2017, ja siihen vastattiin yhteensä 375 kertaa. Tutkimuksen perusteella kaupungin ravintolatarjontaan oltiin melko tyytyväisiä, ravintolassa vieraillaan keskimäärin kerran tai kahdesti kuussa ja käynniltä odotetaan herkullista ruokaa, asiantuntevaa palvelua sekä edullista hintatasoa.
Tutkimus osoitti, että uudelle ravintolalle ei kuitenkaan tällä hetkellä ole erityistä tarvetta Porvoossa. Ravintolakulttuurissa on tapahtumassa selkeitä muutoksia; fine diningin sijaan suositaan kahviloita ja take away –ravintoloita, jotka tuottavat nopeita ja laadukkaita ruokia edulliseen hintaan.