Lasten laulunopetus osana laulunopettajan koulutusta : Laulupedagogiopiskelijoiden kokemuksia Oulun ammattikorkeakoulussa
Lotvonen, Satu (2018)
Lotvonen, Satu
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111971
Tiivistelmä
Lasten laulunopetus otettiin mukaan Oulun ammattikorkeakoulun laulupedagogiopiskelijoiden opetusharjoitteluun syksyllä 2016. Olin yksi innokkaista osallistujista tähän kehitystyöhön. Opinnäytetyöni aiheeksi valikoituikin opintojen aikana lasten laulunopetus osana laulunopettajan koulutusta. Lähdeaineistona olen käyttänyt lasten laulunopetuksesta julkaistuja artikkeleita, opinnäytetöitä, pro gradu -töitä sekä lisensiaattitöitä. Haastattelin tähän opinnäytetyöhöni Oulun ammattikorkeakoulun laulun yliopettajaa sekä neljää opiskelijakollegaani. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ensiksikin, miksi laulupedagogin koulutusta on haluttu kehittää lasten opettamisen suuntaan. Perinteisesti opetusharjoitteluun on kuulunut aikuisten laulunharrastajien opettaminen. Lisäksi halusin selvittää, miten tämä kehitystyö on toteutunut Oulun ammattikorkeakoulussa. Omien ja kollegoiden kokemusten pohjalta pyrin osoittamaan, miten lasten laulunopetus eroaa aikuisten opettamisesta, ja toisaalta, onko jotain samankaltaisuuksia.
Haastateltavien mukaan eroja lasten ja aikuisten opettamisessa on suhteellisen vähän. Laulamisen lainalaisuudet pätevät joka ikäryhmälle: hyvä ryhti, kehon kannattelu ja riittävä syvähengitys. Erot näkyvät lähinnä siinä, miten oppilasta lähestytään. Lapsioppilaan kanssa ollaan pehmeämpiä ja varovaisempia, koska herkkä ääntöelimistö on vielä kehitysvaiheessa. Oman kokemukseni mukaan pienempien lasten opetuksen tulee tapahtua pitkälti leikin kautta, koska leikki motivoi oppimaan ja saa lauluharrastuksen tuntumaan mielekkäältä.
Kehitysideoista päällimmäisenä nousevat esiin ryhmätuntien tarve, kollegoiden väliset ideariihet sekä lasten laulunopetuksen teoriasisällön merkittävä lisääminen. Jos lasten laulunopetus aiotaan pitää osana laulupedagogiksi opiskelevien koulutusohjelmaa, vierailevien alan asiantuntijoiden luentoja tulisi olla tarjolla.
Lasten laulunopetus tulee toivottavasti sisältymään laulupedagogiopiskelijoiden koulutukseen myös muualla Suomessa. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää koulutusten suunnittelussa ja jatkotutkimuksissa.
Haastateltavien mukaan eroja lasten ja aikuisten opettamisessa on suhteellisen vähän. Laulamisen lainalaisuudet pätevät joka ikäryhmälle: hyvä ryhti, kehon kannattelu ja riittävä syvähengitys. Erot näkyvät lähinnä siinä, miten oppilasta lähestytään. Lapsioppilaan kanssa ollaan pehmeämpiä ja varovaisempia, koska herkkä ääntöelimistö on vielä kehitysvaiheessa. Oman kokemukseni mukaan pienempien lasten opetuksen tulee tapahtua pitkälti leikin kautta, koska leikki motivoi oppimaan ja saa lauluharrastuksen tuntumaan mielekkäältä.
Kehitysideoista päällimmäisenä nousevat esiin ryhmätuntien tarve, kollegoiden väliset ideariihet sekä lasten laulunopetuksen teoriasisällön merkittävä lisääminen. Jos lasten laulunopetus aiotaan pitää osana laulupedagogiksi opiskelevien koulutusohjelmaa, vierailevien alan asiantuntijoiden luentoja tulisi olla tarjolla.
Lasten laulunopetus tulee toivottavasti sisältymään laulupedagogiopiskelijoiden koulutukseen myös muualla Suomessa. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää koulutusten suunnittelussa ja jatkotutkimuksissa.