Markkinointikanavaehdotuksen laatiminen startup-yritykselle
Hakala, Ville (2018)
Hakala, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111904
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli laatia markkinointikanavaehdotus, joka ottaa huomioon startup -yrityksen budjetin. Kohdeyrityksellä ei ollut aiempaa markkinointisuunnitelmaa ja tämän opinnäytetyön on tarkoitus toimia tulevien markkinointisuunnitelmien pohjana. Opinnäytetyö tehtiin helsinkiläiselle teknologia-startup-yritykselle nimeltä Mistor.
Opinnäytetyön lähtökohtia kartoitettiin tutkimalla kohdeyritys Mistorin nykytilaa. Tämä suoritettiin tekemällä yritysanalyysi sekä lähtökohta-analyysi yrityksestä. Lisäksi tutustuttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen, minkä pohjalta kirjoitettiin työn teoreettinen osa. Tässä osassa käsitellään markkinoinnin perusteita sekä kartoitetaan eri markkinointikanavia.
Markkinointikanavaehdotus luotiin yhteistyössä Mistorin kanssa. Ehdotuksen pohjana käytettiin SWOT-analyysia eri markkinointikanavista, asiakasanalyysiä, joka tehtiin asiakaskyselyn pohjalta, markkina-analyysia. Näiden toimenpiteiden pohjalta syntyi kolmiportainen ehdotus.
Markkinointikanavapäätökset tehtiin palaverissa Mistorin johtoryhmän kanssa tehdyn ehdotuk-sen pohjalta. Päätöksessä pidättäydyttiin kolmiportaisessa ratkaisumallissa, joka todettiin toimivaksi.
Insinöörityössä onnistuttiin täyttämään annettu tavoite. Ratkaisut otetaan yrityksessä käyttöön portaittain, joista ensimmäisen portaan ratkaisuja on jo alettu integroimaan yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön lähtökohtia kartoitettiin tutkimalla kohdeyritys Mistorin nykytilaa. Tämä suoritettiin tekemällä yritysanalyysi sekä lähtökohta-analyysi yrityksestä. Lisäksi tutustuttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen, minkä pohjalta kirjoitettiin työn teoreettinen osa. Tässä osassa käsitellään markkinoinnin perusteita sekä kartoitetaan eri markkinointikanavia.
Markkinointikanavaehdotus luotiin yhteistyössä Mistorin kanssa. Ehdotuksen pohjana käytettiin SWOT-analyysia eri markkinointikanavista, asiakasanalyysiä, joka tehtiin asiakaskyselyn pohjalta, markkina-analyysia. Näiden toimenpiteiden pohjalta syntyi kolmiportainen ehdotus.
Markkinointikanavapäätökset tehtiin palaverissa Mistorin johtoryhmän kanssa tehdyn ehdotuk-sen pohjalta. Päätöksessä pidättäydyttiin kolmiportaisessa ratkaisumallissa, joka todettiin toimivaksi.
Insinöörityössä onnistuttiin täyttämään annettu tavoite. Ratkaisut otetaan yrityksessä käyttöön portaittain, joista ensimmäisen portaan ratkaisuja on jo alettu integroimaan yrityksen toimintaan.