Asiantuntijan henkilöbrändin kehittäminen : Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa
Valvimo, Riia (2018)
Valvimo, Riia
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111553
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten asiantuntija kehittää henkilöbrändiään luodakseen kilpailuetua. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja se toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena, jonka caseina toimivat asiantuntijat Jani Siivola, Teija Mikkola ja Jari Kunnari. Heidät valittiin loppuvuonna 2017 päättyneessä kilpailutuksessa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valtakunnallisiksi puitesopimusasiantuntijoiksi. Opinnäytetyössä kerrotaan, miten tutkittavat caset kehittivät henkilöbrändejään sosiaalisessa mediassa sekä esitetään jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kehittääkseen henkilöbrändiään asiantuntijalta vaaditaan vahvaa sosiaalisen median presenssiä ja asiantuntijaviestintää niissä kanavissa, joissa potentiaaliset asiakkaat ovat läsnä. Asiantuntija tarvitsee vahvan henkilöbrändin lisäksi asiantuntijabrändin, jolla luodaan kilpailuetua. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kolme teemahaastattelua, joiden avulla selvitettiin asiantuntijoiden henkilöbrändien nykytila. Henkilöbrändien nykytilan selvittäminen oli opinnäytetyöprosessin kriittisin ja tärkein vaihe. Tutkijan lisäksi myös tutkittavien henkilöiden tuli ymmärtää, mikä on tilanne, josta henkilö- ja asiantuntijabrändejä lähdetään kehittämään.
Asiantuntijat toimialasta riippumatta pystyvät tämän opinnäytetyön avulla perehtymään siihen, mitä hyötyä henkilöbrändin kehittämisestä on yksilölle ja yrityksen liiketoiminnalle sekä siihen, miten omaa henkilöbrändiä voi kehittää sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä esitettyjä toimenpide-ehdotuksia soveltamalla, henkilöbrändin kehittämisestä kiinnostuneet pystyvät tuomaan omaa osaamistaan näkyväksi erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kehittääkseen henkilöbrändiään asiantuntijalta vaaditaan vahvaa sosiaalisen median presenssiä ja asiantuntijaviestintää niissä kanavissa, joissa potentiaaliset asiakkaat ovat läsnä. Asiantuntija tarvitsee vahvan henkilöbrändin lisäksi asiantuntijabrändin, jolla luodaan kilpailuetua. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kolme teemahaastattelua, joiden avulla selvitettiin asiantuntijoiden henkilöbrändien nykytila. Henkilöbrändien nykytilan selvittäminen oli opinnäytetyöprosessin kriittisin ja tärkein vaihe. Tutkijan lisäksi myös tutkittavien henkilöiden tuli ymmärtää, mikä on tilanne, josta henkilö- ja asiantuntijabrändejä lähdetään kehittämään.
Asiantuntijat toimialasta riippumatta pystyvät tämän opinnäytetyön avulla perehtymään siihen, mitä hyötyä henkilöbrändin kehittämisestä on yksilölle ja yrityksen liiketoiminnalle sekä siihen, miten omaa henkilöbrändiä voi kehittää sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä esitettyjä toimenpide-ehdotuksia soveltamalla, henkilöbrändin kehittämisestä kiinnostuneet pystyvät tuomaan omaa osaamistaan näkyväksi erityisesti sosiaalisessa mediassa.