Tuotetiedon hallinnan kehittäminen tekniikan opetuksessa : PLM-järjestelmän käyttöönotto
Niemi, Ari (2018)
Niemi, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Tampereen ammattikorkeakoululle. Työn tavoitteena oli selvittää tuotetiedon hallinnan nykytila tekniikan opetuksessa, sekä tutkia sen kehitysmahdollisuuksia. Teoriaosuudessa kuvataan tuotetiedon hallinnan käsitteet yleisellä tasolla ja pohditaan, miten niitä voidaan hyödyntää opetuksessa. Nykytilan selvitykseen ja kehitystarpeiden kartoitukseen laadittiin kaksi erillistä kyselytutkimusta. Ensimmäinen lähetettiin TAMKin henkilökunnalle ja toinen muille korkeakouluille, joissa tiedettiin olevan joko tuotetiedon hallintajärjestelmä käytössä, tai sen käyttöönottoa ollaan suunnittelemassa.
Kyselyiden avulla selvisi mitä tulevalta PLM-järjestelmältä odotetaan ja miten sitä voidaan parhaiten hyödyntää opetuksessa. Tulosten perusteella tehtiin tarkempi suunnitelma PLM-järjestelmän sisällöstä ja käyttöönotosta. Molempien kyselytutkimusten vastauksissa vahvistui myös näkemys riittävän resursoinnin tärkeydestä järjestelmän suunnittelussa ja käyttöönotossa.
Johtopäätöksinä todettiin, että PLM-järjestelmän käyttö mahdollistaa täysin uudenlaisten opintokokonaisuuksien toteuttamisen. PLM-järjestelmän avulla tuotetta voidaan suunnitella useamman kurssin aikana, ja jopa useamman vuosikurssin ajan. Tuotteen suunnittelutiedot ovat reaaliaikaisesti saatavilla kaikkialla, joten tämä mahdollistaa myös eri oppilaitosten välisen yhteistyön. Hyvin toteutettuna PLM-järjestelmän on myös todettu lisäävän opintojen käytännönläheisyyttä ja opiskelijoiden motivaatiota. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää TAMKissa PLM-järjestelmän koulutuksen suunnittelussa.
Kyselyiden avulla selvisi mitä tulevalta PLM-järjestelmältä odotetaan ja miten sitä voidaan parhaiten hyödyntää opetuksessa. Tulosten perusteella tehtiin tarkempi suunnitelma PLM-järjestelmän sisällöstä ja käyttöönotosta. Molempien kyselytutkimusten vastauksissa vahvistui myös näkemys riittävän resursoinnin tärkeydestä järjestelmän suunnittelussa ja käyttöönotossa.
Johtopäätöksinä todettiin, että PLM-järjestelmän käyttö mahdollistaa täysin uudenlaisten opintokokonaisuuksien toteuttamisen. PLM-järjestelmän avulla tuotetta voidaan suunnitella useamman kurssin aikana, ja jopa useamman vuosikurssin ajan. Tuotteen suunnittelutiedot ovat reaaliaikaisesti saatavilla kaikkialla, joten tämä mahdollistaa myös eri oppilaitosten välisen yhteistyön. Hyvin toteutettuna PLM-järjestelmän on myös todettu lisäävän opintojen käytännönläheisyyttä ja opiskelijoiden motivaatiota. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää TAMKissa PLM-järjestelmän koulutuksen suunnittelussa.