Yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittäminen
Kiertomäki, Santeri (2018)
Kiertomäki, Santeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011085
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan erään helsinkiläisen leipomomyymäläketjun digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja nykytilaa, millaista sisältöä se tuottaa ja toimiiko sen tarjoama sisältö kuluttajille. Tavoitteena on kerätä tietoa brändistä sekä tutkia millä keinoin yritys tulisi tunnetummaksi nykyisellä vaikutusalueellaan pääkaupunkiseudulla kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan leipomomyymälän nykyisiin asiakkaisiin ja jo olemassa oleviin digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin sekä kerrotaan erilaisista asiakkuuksista. Työ rajattiin koskemaan ainoastaan yksityisiä kuluttaja-asiakkaita, yrityksen b2b-markkinointiin ei tässä työssä paneuduttu. Opinnäytetyössä sivutaan myös brändiä ja mitä brändi pitää sisällään.
Ensimmäiseksi tehtiin asiakasanalyysi. Asiakasanalyysillä tutkittiin yrityksen nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita havainnoinnin avulla. Pääteltiin että nykyiset asiakkaat koostuvat pääsääntöisesti lähistön asukkaista sekä lähellä sijaitsevien yritysten työntekijöistä. Myös potentiaaliset asiakkaat eli prospektit ovat lähialueen asukkaita sekä lähellä työskenteleviä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella. Kvantitatiivisella tutkimuksella selvitetään määriä ja keskiarvoisuutta. Kyselylomake, jolla tutkimus tehtiin, sisälsi suljettuja eli strukturoituja kysymyksiä, jotka ovat tyypillisiä määrälliselle tutkimukselle. Kyselyllä selvitettiin asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä sekä yrityksen näkyvyyttä siellä.
Kyselylomakkeiden analysoinnin jälkeen päädyttiin jatkamaan markkinointia Facebookissa sekä Instagramissa. Markkinointiviestinnän parantamiseksi panostetaan pieniin sesonkeihin kuten Lucian päivään ja vappuun, jolloin markkinointikulut ovat pienemmät ja saadaan suurempi näkyvyys. Tämän avuksi toteutettiin vuosikalenteri, jossa on selkeät julkaisuohjeet vuoden kaikkiin juhla- ja sesonkiaikoihin sekä esimerkkikampanja äitienpäiväksi.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan leipomomyymälän nykyisiin asiakkaisiin ja jo olemassa oleviin digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin sekä kerrotaan erilaisista asiakkuuksista. Työ rajattiin koskemaan ainoastaan yksityisiä kuluttaja-asiakkaita, yrityksen b2b-markkinointiin ei tässä työssä paneuduttu. Opinnäytetyössä sivutaan myös brändiä ja mitä brändi pitää sisällään.
Ensimmäiseksi tehtiin asiakasanalyysi. Asiakasanalyysillä tutkittiin yrityksen nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita havainnoinnin avulla. Pääteltiin että nykyiset asiakkaat koostuvat pääsääntöisesti lähistön asukkaista sekä lähellä sijaitsevien yritysten työntekijöistä. Myös potentiaaliset asiakkaat eli prospektit ovat lähialueen asukkaita sekä lähellä työskenteleviä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella. Kvantitatiivisella tutkimuksella selvitetään määriä ja keskiarvoisuutta. Kyselylomake, jolla tutkimus tehtiin, sisälsi suljettuja eli strukturoituja kysymyksiä, jotka ovat tyypillisiä määrälliselle tutkimukselle. Kyselyllä selvitettiin asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä sekä yrityksen näkyvyyttä siellä.
Kyselylomakkeiden analysoinnin jälkeen päädyttiin jatkamaan markkinointia Facebookissa sekä Instagramissa. Markkinointiviestinnän parantamiseksi panostetaan pieniin sesonkeihin kuten Lucian päivään ja vappuun, jolloin markkinointikulut ovat pienemmät ja saadaan suurempi näkyvyys. Tämän avuksi toteutettiin vuosikalenteri, jossa on selkeät julkaisuohjeet vuoden kaikkiin juhla- ja sesonkiaikoihin sekä esimerkkikampanja äitienpäiväksi.