Tiedonhallinnan kehittäminen julkishallinnon organisaatiossa
Karhunsaari, Kaija (2018)
Karhunsaari, Kaija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää työyhteisössä tiedonhallintaa teknisen järjestelmän, SharePointin, avulla. Kehittämisessä huomioidaan niin erilaisten työntekijöiden tarpeet kuin organisaation strategiset linjaukset.
Kehittämistehtävän tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta. Kehittämisen eri vaiheissa käytettiin aivoriihityöskentelyä, benchmarkingia, havainnointia ja palvelumuotoilua. Lopuksi toteutettiin henkilökunnalle sähköinen kyselytutkimus, jolla saatiin selvitettyä heidän yksilöllinen näkemyksensä aihepiiristä aikaisempien yhteisöllisten menetelmien tueksi. Tuloksista saatiin parannusehdotuksia tiedonhallinnan kehittämiseen. Lisäksi saatiin arvioita strategisten tavoitteiden toteutumista omassa toiminnassa sekä työyhteisössä.
Työn teoreettinen tausta käsittelee tiedonhallintaa ja sen kehittämistä sekä tiedon merkitystä osaamiseen ja sen kehittämiseen. Teoriassa painottuu ihminen sosiaalisena toimijana, tiedonhallinnan organisatorinen viitekehys sekä prosessilähtöinen ja systeeminen ajattelutapa. Tutkimuksessa saatuja tietoja ja kehittämisideoita hyödynnetään jatkossa työyhteisön tiedonhallinnan kehittämisessä.
Kehittämistehtävän tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta. Kehittämisen eri vaiheissa käytettiin aivoriihityöskentelyä, benchmarkingia, havainnointia ja palvelumuotoilua. Lopuksi toteutettiin henkilökunnalle sähköinen kyselytutkimus, jolla saatiin selvitettyä heidän yksilöllinen näkemyksensä aihepiiristä aikaisempien yhteisöllisten menetelmien tueksi. Tuloksista saatiin parannusehdotuksia tiedonhallinnan kehittämiseen. Lisäksi saatiin arvioita strategisten tavoitteiden toteutumista omassa toiminnassa sekä työyhteisössä.
Työn teoreettinen tausta käsittelee tiedonhallintaa ja sen kehittämistä sekä tiedon merkitystä osaamiseen ja sen kehittämiseen. Teoriassa painottuu ihminen sosiaalisena toimijana, tiedonhallinnan organisatorinen viitekehys sekä prosessilähtöinen ja systeeminen ajattelutapa. Tutkimuksessa saatuja tietoja ja kehittämisideoita hyödynnetään jatkossa työyhteisön tiedonhallinnan kehittämisessä.