Etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalli Kirkkonummen kunnan kotihoidolle
Loiviola, Sanna (2018)
Loiviola, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410069
Tiivistelmä
Etupainotteisella rekrytoinnilla tarkoitetaan alan opiskelijoihin kohdistuvaa rekrytointia ja opiskelijoiden mielenkiinnon herättämistä yritystä kohtaan jo opiskeluiden aikana. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoa työn toimeksiantajalle, Kirkkonummen kunnan kotihoidolle, etupainotteisesta rekrytoinnista ja sen eri toimintamalleista sekä luoda etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalli, jota kotihoito voi käyttää työkaluna tehdessään yhteistyötä lähihoitajaopiskelijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lähihoitajaopiskelijat kiinnostumaan kotihoidosta työpaikkana sekä luoda positiivista mielikuvaa opiskelijoille Kirkkonummen kunnan kotihoidosta. Opiskelijoiden mielenkiintoa herätettiin vierailuluennoilla kahdessa Omnian oppilaitoksen toimipisteessä Espoossa sekä Kirkkonummella.
Teoriaviitekehyksessä keskityttiin etupainotteiseen rekrytointiin ja sen eri toimintamalleihin, joita ovat yritysvierailut, vierailuluennot, työharjoittelu, opiskelijaprojektit sekä opinnäytetyöt. Koska työn tarkoituksena oli myös luoda positiivista mielikuvaa opiskelijoille, on teoriaviitekehyksessä kerrottu työnantajamielikuvasta ja sen vaikutuksesta rekrytointiin.
Työssä käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää. Kirkkonummen kunnan kotihoidon rekrytointivastaavan sairaanhoitajan haastattelulla selvitettiin kotihoidon rekrytointiprosessia tällä hetkellä sekä sitä, miten etupainotteinen rekrytointi on otettu huomioon kotihoidossa. Haastattelussa selvitettiin myös kotihoidon työnantajamielikuvaa. Vierailuluennoilla kuulijat vastasivat kyselyihin ennen ja jälkeen luentojen. Kyselyillä selvitettiin kuulijoiden mielikuvaa kotihoidosta sekä kerättiin palautetta luennon toteutuksesta.
Edellä mainittujen tutkimusmenetelmien, vierailuluentojen palautteen sekä työn teoriaosuuden myötä syntyi opinnäytetyön tuotos, etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalli. Haastattelusta kävi ilmi, ettei kotihoidolla ole ollut suunnitelmallista yhteistyötä lähihoitajaopiskelijoiden kanssa. Kotihoidossa oltiin myös halukkaita lisäämään yhteistyötä opiskelijoiden kanssa ja uskottiin, että etupainotteisessa rekrytoinnissa on kotihoidon tulevaisuus. Kyselyistä saatu palaute ilmensi, että opettajat ja opiskelijat ovat yhteistyöhaluisia ja he ottavat mielellään vastaan työnantajanäkökulman täydentämään opintojaksoja.
Toimintamallista tehtiin kaavio havainnollistamaan etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalleja sekä rekrytoinnin merkitystä työnantajamielikuvan luomisessa. Lisäksi tehtiin työharjoittelukalenteri havainnollistamaan, miten työharjoittelijoiden organisointi kotihoidossa tulisi toteuttaa. Yhteenvetona voitiin esittää, että etupainotteisen rekrytoinnin avulla saataisiin Kirkkonummen kunnan kotihoitoon uusia työntekijöitä, jolloin työntekijöiden työmäärä pienenisi, viihtyvyys työpaikalla kasvaisi, ja positiivisen sisäisen työnantajamielikuvan kautta vaikutettaisiin myös ulkoiseen työnantajamielikuvaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lähihoitajaopiskelijat kiinnostumaan kotihoidosta työpaikkana sekä luoda positiivista mielikuvaa opiskelijoille Kirkkonummen kunnan kotihoidosta. Opiskelijoiden mielenkiintoa herätettiin vierailuluennoilla kahdessa Omnian oppilaitoksen toimipisteessä Espoossa sekä Kirkkonummella.
Teoriaviitekehyksessä keskityttiin etupainotteiseen rekrytointiin ja sen eri toimintamalleihin, joita ovat yritysvierailut, vierailuluennot, työharjoittelu, opiskelijaprojektit sekä opinnäytetyöt. Koska työn tarkoituksena oli myös luoda positiivista mielikuvaa opiskelijoille, on teoriaviitekehyksessä kerrottu työnantajamielikuvasta ja sen vaikutuksesta rekrytointiin.
Työssä käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää. Kirkkonummen kunnan kotihoidon rekrytointivastaavan sairaanhoitajan haastattelulla selvitettiin kotihoidon rekrytointiprosessia tällä hetkellä sekä sitä, miten etupainotteinen rekrytointi on otettu huomioon kotihoidossa. Haastattelussa selvitettiin myös kotihoidon työnantajamielikuvaa. Vierailuluennoilla kuulijat vastasivat kyselyihin ennen ja jälkeen luentojen. Kyselyillä selvitettiin kuulijoiden mielikuvaa kotihoidosta sekä kerättiin palautetta luennon toteutuksesta.
Edellä mainittujen tutkimusmenetelmien, vierailuluentojen palautteen sekä työn teoriaosuuden myötä syntyi opinnäytetyön tuotos, etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalli. Haastattelusta kävi ilmi, ettei kotihoidolla ole ollut suunnitelmallista yhteistyötä lähihoitajaopiskelijoiden kanssa. Kotihoidossa oltiin myös halukkaita lisäämään yhteistyötä opiskelijoiden kanssa ja uskottiin, että etupainotteisessa rekrytoinnissa on kotihoidon tulevaisuus. Kyselyistä saatu palaute ilmensi, että opettajat ja opiskelijat ovat yhteistyöhaluisia ja he ottavat mielellään vastaan työnantajanäkökulman täydentämään opintojaksoja.
Toimintamallista tehtiin kaavio havainnollistamaan etupainotteisen rekrytoinnin toimintamalleja sekä rekrytoinnin merkitystä työnantajamielikuvan luomisessa. Lisäksi tehtiin työharjoittelukalenteri havainnollistamaan, miten työharjoittelijoiden organisointi kotihoidossa tulisi toteuttaa. Yhteenvetona voitiin esittää, että etupainotteisen rekrytoinnin avulla saataisiin Kirkkonummen kunnan kotihoitoon uusia työntekijöitä, jolloin työntekijöiden työmäärä pienenisi, viihtyvyys työpaikalla kasvaisi, ja positiivisen sisäisen työnantajamielikuvan kautta vaikutettaisiin myös ulkoiseen työnantajamielikuvaan.