Tapahtumasuunnitelma - Jorma "Jomi" Limmosen Muistokilpailut
Metz, Sasa (2018)
Lataukset:
Metz, Sasa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tapahtumasuunnitelma Helsingin Tarmolle eli Helsingin Työväenyhdistyksen voimistelu- ja urheiluseuralle. Muistokilpailut järjestetään jo edesmenneen tarmolaisen nyrkkeilijän Jorma ”Jomi” Limmosen muistoa kunnioittaen. Opinnäytetyön tuotoksen tarkoituksena oli tehostaa Jorma ”Jomi” Limmosen Muistokilpailut -tapahtuman suunnittelua sekä tuoda järjestelmällisyyttä tapahtuman tuotantoprosessiin.
Opinnäytetyön tietoperusta on jäsennelty tapahtuman tuottamisen suunnittelu- ja jälkimarkkinoin-tivaiheiden mukaan. Suunnitteluvaihetta käsitellään siihen liittyvän viitekehyksen avulla, joka on rakennettu pääosin tapahtuman tuottamisen vaiheista sekä strategisen ja operatiivisen kolmion kysymysten avulla. Jälkimarkkinointia käsitellään niin ikään samojen teorioiden pohjalta. Keskeisiä käsitteitä ovat tapahtumasuunnitelma, tapahtuman tuottaminen ja urheilutapahtuma.
Tiedonkeruumenetelmiksi valikoitiin haastattelu ja havainnointi. Haastattelu toteutettiin alkukartoituksena haastattelemalla Nyrkkeilyjaoston päävalmentajaa valmiiksi suunniteltujen avointen kysymysten pohjalta. Tapahtumabrief tarkensi haastattelua jälkikäteen. Tapahtumabriefin avulla selvitettiin tarkemmat vastaukset keskeisiin haastattelukysymyksiin kuten tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin ja kohderyhmän määritelmään. Havainnoimassa käytiin ammattinyrkkeilytapahtuma No Excuses Fight Night, jota varten suunniteltiin havainnointilomake. Analyysimenetelmäksi valittiin sisällönanalyysi. Havainnointiaineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Jälkimarkkinoinnin puute Jorma ”Jomi” Limmosen Muistokilpailut -tapahtuman sekä yleisesti Tarmon tapahtumien osalta nousi esiin haastattelun aikana. Tapahtumabriefin avulla saatiin rajattua tapahtuman kohderyhmä ja määriteltyä tapahtumalle tavoitteet. Havainnointiaineiston analyysistä saatiin tulokseksi neljä alaluokkaa, jotka ohjasivat tapahtumasuunnitelman laatimista.
Tapahtumapäivän onnistumista ja järjestelmällisyyttä tukemaan tuotettiin taulukkomuotoinen tapahtumakäsikirjoitus, jossa nyrkkeilyottelut muodostivat ohjelman ytimen. Tapahtuman markkinointia varten tuotettiin markkinointisuunnitelma ja jälkimarkkinoinnin toteuttamiseksi tuotettiin ehdotus Tarmon laaja asiakaskunta huomioiden. Opinnäytetyön tuotosta tullaan hyödyntämään vuoden 2018 Jorma ”Jomi” Limmosen Muistokilpailut -tapahtuman tuottamisprosessissa ja se tullaan nostamaan esille Tarmon muitakin tapahtumia suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tietoperusta on jäsennelty tapahtuman tuottamisen suunnittelu- ja jälkimarkkinoin-tivaiheiden mukaan. Suunnitteluvaihetta käsitellään siihen liittyvän viitekehyksen avulla, joka on rakennettu pääosin tapahtuman tuottamisen vaiheista sekä strategisen ja operatiivisen kolmion kysymysten avulla. Jälkimarkkinointia käsitellään niin ikään samojen teorioiden pohjalta. Keskeisiä käsitteitä ovat tapahtumasuunnitelma, tapahtuman tuottaminen ja urheilutapahtuma.
Tiedonkeruumenetelmiksi valikoitiin haastattelu ja havainnointi. Haastattelu toteutettiin alkukartoituksena haastattelemalla Nyrkkeilyjaoston päävalmentajaa valmiiksi suunniteltujen avointen kysymysten pohjalta. Tapahtumabrief tarkensi haastattelua jälkikäteen. Tapahtumabriefin avulla selvitettiin tarkemmat vastaukset keskeisiin haastattelukysymyksiin kuten tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin ja kohderyhmän määritelmään. Havainnoimassa käytiin ammattinyrkkeilytapahtuma No Excuses Fight Night, jota varten suunniteltiin havainnointilomake. Analyysimenetelmäksi valittiin sisällönanalyysi. Havainnointiaineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Jälkimarkkinoinnin puute Jorma ”Jomi” Limmosen Muistokilpailut -tapahtuman sekä yleisesti Tarmon tapahtumien osalta nousi esiin haastattelun aikana. Tapahtumabriefin avulla saatiin rajattua tapahtuman kohderyhmä ja määriteltyä tapahtumalle tavoitteet. Havainnointiaineiston analyysistä saatiin tulokseksi neljä alaluokkaa, jotka ohjasivat tapahtumasuunnitelman laatimista.
Tapahtumapäivän onnistumista ja järjestelmällisyyttä tukemaan tuotettiin taulukkomuotoinen tapahtumakäsikirjoitus, jossa nyrkkeilyottelut muodostivat ohjelman ytimen. Tapahtuman markkinointia varten tuotettiin markkinointisuunnitelma ja jälkimarkkinoinnin toteuttamiseksi tuotettiin ehdotus Tarmon laaja asiakaskunta huomioiden. Opinnäytetyön tuotosta tullaan hyödyntämään vuoden 2018 Jorma ”Jomi” Limmosen Muistokilpailut -tapahtuman tuottamisprosessissa ja se tullaan nostamaan esille Tarmon muitakin tapahtumia suunniteltaessa.