Kuluttajien kokemus vaikuttajamarkkinoinnista Instagramissa : case: Social Media Fab Oy
Uutinen, Julia (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Uutinen, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229487
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, mitä kokemuksia kuluttajilla on Instagramissa esiintyvästä vaikuttajamarkkinoinnista. Tavoitteena on ymmärtää, mitä ajatuksia ja tunteita vaikuttajayhteistöiden julkaisut kuluttajissa herättää: koetaanko julkaisut hyödyllisiksi ja informatiivisiksi vaiko ärsyttäviksi ja turhauttaviksi. Tavoitteena on myös selvittää, mikä kiinnittää kuluttajien huomion sekä millaista sisältöä he toivovat näkevänsä Instagramissa kohtaamissaan vaikuttajamarkkinoinnin julkaisuissa. Tutkimuksen tulosten avulla on tarkoitus tuottaa kuluttajille yhä enemmän heitä kiinnostavaa ja heille relevanttia sisältöä vaikuttajajulkaisuihin. Tuloksilla pyritään myös luomaan lisäarvoa ja kilpailuetua opinnäytetyön toimeksiantajayritykselle Social Media Fab Oy:lle kuluttajien vastausten avulla.
Teoriaosuudessa avataan sosiaalisen median markkinoinnin, Instagramin sekä vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi kahta tutkimusmenetelmää, joiden avulla tutkimus toteutettiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua. Kyselyn avulla kerättiin kvantitatiivista dataa kuluttajien kokemuksista ja ajatuksista Instagramissa esiintyvään vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Haastatteluilla taas kerättiin kvalitatiivista tietoa kuluttajien mielenkiinnon kohteista ja toiveista siitä, mitä he vaikuttajamarkkinoinnin Instagram-julkaisujen kautta haluaisivat nähdä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta päätettiin tehdä persoonakortit, joilla kuvataan yleisiä Instagram-käyttäjiä sekä haastatteluista saatujen vastausten keskiarvoa eli siis kuluttajien yleisimpiä vastauksia sekä ajatuksia, mielipiteitä ja toiveita liittyen Instagramissa esiintyvään vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksesta selvisi, että yleisesti ottaen kuluttajat kokevat vaikuttajamarkkinoinnin hyvänä ja kannattavana markkinointikeinona, mikäli se toteutetaan oikein ja hyvällä maulla. Osa tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että vaikuttajamarkkinointi on erinomainen ja uudenlainen tapa tuoda uusia tuotteita ja palveluita esille. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli melko neutraali suhtautuminen vaikuttajamarkkinointia kohtaan, kun taas osa esitti jyrkkiäkin mielipiteitä sen suhteen.
Tutkimuksen tulosten mukaan vaikuttajamarkkinointi koetaan hyödyllisenä tapana saada uutta informaatiota uusista tuotteista tai palveluita vaikuttajien julkaisujen kautta. Kuluttajat kokevat saavansa ideoita omiin ostoksiinsa julkaisuista sekä niiden kautta voi saada erilaisia etuja, joita kuluttajat tykkäävät hyödyntää. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli myös antaa kritiikkiä julkaisujen suhteen, nimittäin osaa ärsyttää Instagramissa esiintyvät vaikuttajajulkaisut joko niiden määrän tai toteutustavan takia. Kuluttajat toivovatkin näkevänsä tarkkaan mietittyjä ja ammattimaisia, mutta kuitenkin luonnollisia ja aitoja, vaikuttajan omaan persoonaan ja profiiliin sopivia julkaisuja. Kuluttajat uskovat, että parhaiten toimivat vaikuttajamarkkinoinnin julkaisut eivät ole niinkään mainoksia, vaan enemmänkin oikean elämän tilanteita, joissa tuotteita tai palveluita on kätevä käyttää. Näin kuluttajat voivat samaistua vaikuttajaan ja luottaa siihen, että vaikuttajan julkaisut on rehellisyydellä tehty.
Teoriaosuudessa avataan sosiaalisen median markkinoinnin, Instagramin sekä vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi kahta tutkimusmenetelmää, joiden avulla tutkimus toteutettiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä sekä puolistrukturoitua haastattelua. Kyselyn avulla kerättiin kvantitatiivista dataa kuluttajien kokemuksista ja ajatuksista Instagramissa esiintyvään vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Haastatteluilla taas kerättiin kvalitatiivista tietoa kuluttajien mielenkiinnon kohteista ja toiveista siitä, mitä he vaikuttajamarkkinoinnin Instagram-julkaisujen kautta haluaisivat nähdä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta päätettiin tehdä persoonakortit, joilla kuvataan yleisiä Instagram-käyttäjiä sekä haastatteluista saatujen vastausten keskiarvoa eli siis kuluttajien yleisimpiä vastauksia sekä ajatuksia, mielipiteitä ja toiveita liittyen Instagramissa esiintyvään vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksesta selvisi, että yleisesti ottaen kuluttajat kokevat vaikuttajamarkkinoinnin hyvänä ja kannattavana markkinointikeinona, mikäli se toteutetaan oikein ja hyvällä maulla. Osa tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että vaikuttajamarkkinointi on erinomainen ja uudenlainen tapa tuoda uusia tuotteita ja palveluita esille. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli melko neutraali suhtautuminen vaikuttajamarkkinointia kohtaan, kun taas osa esitti jyrkkiäkin mielipiteitä sen suhteen.
Tutkimuksen tulosten mukaan vaikuttajamarkkinointi koetaan hyödyllisenä tapana saada uutta informaatiota uusista tuotteista tai palveluita vaikuttajien julkaisujen kautta. Kuluttajat kokevat saavansa ideoita omiin ostoksiinsa julkaisuista sekä niiden kautta voi saada erilaisia etuja, joita kuluttajat tykkäävät hyödyntää. Osalla tutkimukseen osallistuneista oli myös antaa kritiikkiä julkaisujen suhteen, nimittäin osaa ärsyttää Instagramissa esiintyvät vaikuttajajulkaisut joko niiden määrän tai toteutustavan takia. Kuluttajat toivovatkin näkevänsä tarkkaan mietittyjä ja ammattimaisia, mutta kuitenkin luonnollisia ja aitoja, vaikuttajan omaan persoonaan ja profiiliin sopivia julkaisuja. Kuluttajat uskovat, että parhaiten toimivat vaikuttajamarkkinoinnin julkaisut eivät ole niinkään mainoksia, vaan enemmänkin oikean elämän tilanteita, joissa tuotteita tai palveluita on kätevä käyttää. Näin kuluttajat voivat samaistua vaikuttajaan ja luottaa siihen, että vaikuttajan julkaisut on rehellisyydellä tehty.