Valvotussa koevapaudessa ja yhdyskuntapalvelussa olleiden asiakkaiden ja Via Vis –väkivaltatyön työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia Via Vis -väkivaltatyöstä
Elsilä, Ulla (2018)
Elsilä, Ulla
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229404
Tiivistelmä
Via Vis –väkivaltatyö on Vuolle Setlementti Ry:n hallinnoima ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) kohdennetulla toiminta-avustuksella toimiva työmuoto väkivallan tekijöille Oulun seudulla. Via Vis –väkivaltatyössä kohderyhmänä ovat täysi-ikäiset kodin ulkopuolisen väkivallan tekijät tai henkilöt, jotka ovat huolissaan väkivaltaisista ajatuksistaan. Via Vis –väkivaltatyön tavoitteena on asiakkaan tekemän väkivallan väheneminen tai loppuminen kokonaan. Via Vis –väkivaltatyö tekee tiivistä yhteistyötä Rikosseuraamuslaitoksen kanssa toimimalla muun muassa valvotun koevapauden toimintavelvoitepaikkana ja yhdyskuntapalvelun palveluspaikkana tukien tuomiotaan suorittavan asiakkaan kuntoutumista. Opinnäytetyöni aihe on tullut esille Via Vis –väkivaltatyössä, jossa yhtenä tavoitteena on väkivaltatyön tutkiminen ja kehittäminen.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Tutkimukseni tarkoituksena oli kuvailla, millaisia kokemuksia Via Vis –väkivaltatyön valvotussa koevapaudessa tai yhdyskuntapalvelussa olleilla asiakkailla ja Via Vis –väkivaltatyön työntekijöillä on Via Vis –väkivaltatyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa Via Vis –väkivaltatyöstä asiakkaiden ja työntekijöiden kuvaamana Via Vis –väkivaltatyölle ja Rikosseuraamuslaitokselle (RISE). Tutkimuksessa tuotettiin tietoa kuvailevilla kehittämisehdotuksilla siitä, miten Via Vis –väkivaltatyötä voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa saatua tietoa tullaan hyödyntämään Via Vis –väkivaltatyön kehittämisessä. Aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu, sillä haastattelun tarkoituksena on osallistujien kokemuksien kuuleminen. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastattelulla, joka mahdollistaa osallistujien äänen kuulumisen ja näkökulmien esiin tuomisen. Haastattelu aineistot analysoin laadullisesti deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa tuli esille, että Via Vis –väkivaltatyö on ennaltaehkäisevää työtä, jossa asiakkaan asiantuntijuus omasta elämästään otetaan huomioon. Via Vis –väkivaltatyö on asiakaslähtöistä työtä, jossa asiakkaalla on mahdollisuus ajan kanssa rakentaa luottamussuhdetta työntekijään. Tutkimuksessa tuli esille, että väkivallan ennaltaehkäisyssä merkittävää on palvelun tavoitettavuus ja saatavuus matalalla kynnyksellä. Henkilökunnan vaihtuvuus tai uusien ihmisten esimerkiksi opiskelijoiden tuleminen työskentelyyn mukaan haittaa työskentelyn edistymistä. Asiakkaiden tavoittaminen ennen kuin väkivallanteko on tehtynä, nähdään tutkimuksen mukaan haasteellisena.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Tutkimukseni tarkoituksena oli kuvailla, millaisia kokemuksia Via Vis –väkivaltatyön valvotussa koevapaudessa tai yhdyskuntapalvelussa olleilla asiakkailla ja Via Vis –väkivaltatyön työntekijöillä on Via Vis –väkivaltatyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa Via Vis –väkivaltatyöstä asiakkaiden ja työntekijöiden kuvaamana Via Vis –väkivaltatyölle ja Rikosseuraamuslaitokselle (RISE). Tutkimuksessa tuotettiin tietoa kuvailevilla kehittämisehdotuksilla siitä, miten Via Vis –väkivaltatyötä voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa saatua tietoa tullaan hyödyntämään Via Vis –väkivaltatyön kehittämisessä. Aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu, sillä haastattelun tarkoituksena on osallistujien kokemuksien kuuleminen. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastattelulla, joka mahdollistaa osallistujien äänen kuulumisen ja näkökulmien esiin tuomisen. Haastattelu aineistot analysoin laadullisesti deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa tuli esille, että Via Vis –väkivaltatyö on ennaltaehkäisevää työtä, jossa asiakkaan asiantuntijuus omasta elämästään otetaan huomioon. Via Vis –väkivaltatyö on asiakaslähtöistä työtä, jossa asiakkaalla on mahdollisuus ajan kanssa rakentaa luottamussuhdetta työntekijään. Tutkimuksessa tuli esille, että väkivallan ennaltaehkäisyssä merkittävää on palvelun tavoitettavuus ja saatavuus matalalla kynnyksellä. Henkilökunnan vaihtuvuus tai uusien ihmisten esimerkiksi opiskelijoiden tuleminen työskentelyyn mukaan haittaa työskentelyn edistymistä. Asiakkaiden tavoittaminen ennen kuin väkivallanteko on tehtynä, nähdään tutkimuksen mukaan haasteellisena.