Sosiaalisen median kanavat toisen asteen oppilaitoksen yhteishaun markkinoinnissa
Mononen, Niklas (2018)
Mononen, Niklas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli toisen asteen ammatillinen oppilaitos. Tämä opinnäytetyö käsitteli toisen asteen oppilaitoksen sosiaalisen median kanavia. Tavoitteena oli tutkia, miten toisen asteen oppilaitoksen sosiaalisen median markkinointi menestyi yhteishaun aikana. Tarkoituksena oli saada tietoa, mitkä sosiaalisen median kanavat olisivat parhaimmat toisen asteen oppilaitoksen markkinointiin. Näin ollen tavoitteena oli myös kehittää toisen asteen oppilaitoksen sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy yleisesti sosiaaliseen mediaan sekä toisen asteen oppilaitoksen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin, Instagramiin sekä YouTubeen. Mikä on sosiaalinen media sekä mitä sosiaalisen median kanavia suomalaiset käyttävät eniten? Opinnäytetyössä käytettiin, niin kirjallisia kuin internetistä löydettyjä lähteitä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kysely- ja haastattelututkimuksia. Kyselyyn vastasivat toisen asteen oppilaitoksen nykyiset opiskelijat vuosiluokasta riippumatta. Haastattelututkimuksessa haastateltiin toisen asteen oppilaitoksen kolmannen vuoden parturi-kampaajaopiskelijoita. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös toisen asteen oppilaitoksen sosiaalisen median yhteishaun markkinointikampanjoiden tuloksia. Tuloksista näkee, että varsinkin Facebookissa markkinoiminen oli onnistunutta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Instagramissa markkinoimiseen pitäisi panostaa enemmän.
Sosiaalinen media on erittäin tehokas markkinointiväline oikein käytettynä. Toisen asteen oppilaitokselle sopii nykyiset kanavat hyvin. Niiden kautta oppilaitos tavoittaa suurimman osan kohderyhmästään. Instagram ja YouTube ovat enemmän nuorten suosiossa verrattuna Facebookiin. Toisen asteen oppilaitoksen kannattaa myös harkita Snapchatin käyttöönottoa, koska sitä kautta tavoittaa myös paljon kohderyhmään kuuluvia nuoria. Instagram on kuitenkin se kanava, johon kannattaa panostaa kaikista eniten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy yleisesti sosiaaliseen mediaan sekä toisen asteen oppilaitoksen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin, Instagramiin sekä YouTubeen. Mikä on sosiaalinen media sekä mitä sosiaalisen median kanavia suomalaiset käyttävät eniten? Opinnäytetyössä käytettiin, niin kirjallisia kuin internetistä löydettyjä lähteitä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kysely- ja haastattelututkimuksia. Kyselyyn vastasivat toisen asteen oppilaitoksen nykyiset opiskelijat vuosiluokasta riippumatta. Haastattelututkimuksessa haastateltiin toisen asteen oppilaitoksen kolmannen vuoden parturi-kampaajaopiskelijoita. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös toisen asteen oppilaitoksen sosiaalisen median yhteishaun markkinointikampanjoiden tuloksia. Tuloksista näkee, että varsinkin Facebookissa markkinoiminen oli onnistunutta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Instagramissa markkinoimiseen pitäisi panostaa enemmän.
Sosiaalinen media on erittäin tehokas markkinointiväline oikein käytettynä. Toisen asteen oppilaitokselle sopii nykyiset kanavat hyvin. Niiden kautta oppilaitos tavoittaa suurimman osan kohderyhmästään. Instagram ja YouTube ovat enemmän nuorten suosiossa verrattuna Facebookiin. Toisen asteen oppilaitoksen kannattaa myös harkita Snapchatin käyttöönottoa, koska sitä kautta tavoittaa myös paljon kohderyhmään kuuluvia nuoria. Instagram on kuitenkin se kanava, johon kannattaa panostaa kaikista eniten.