Taidot elämään-hanke VALMA-luokissa : Opettajien näkökulma
Wikberg, Christa (2018)
Lataukset:
Wikberg, Christa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178681
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Taidot elämään-hankkeen eri toimintojen merkitystä VALMA-luokissa opettavien opettajien näkökulmasta. Taidot elämään-hankkeeseen kuuluu neljä erilaista toimintoa, joiden tarkoitus on vahvistaa nuorten elämäntaitoja toiminallisin menetelmin. Taidot elämään- hankkeen toiminnot tukevat ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen eli VAL-MAN opetussuunnitelmaa, joka antaa nuorille mahdollisuuden osallistua normaali koulutyöstä poik-keavaan toimintaan.
Opinnäytetyön tutkimus kohteena on Taidot elämään-hanke joka, on Lasten ja nuorten säätiön koordinoima Sosiaali- ja terveysministeriö tukee hanketta veikkauksen tuotoilla. Taidot elämään-hankkeen eri toimintojen tarkoitus on harjoittaa VALMA-luokissa opiskelevien nuorten hyvää itse-tuntoa, vahvistaa sosiaalisia taitoja sekä rohkaista toimimaan ja kokeilemaan asioita.
Tämä opinnäytetyön kehittämismenetelmä on toteutettu laadullisin menetelmin. Menetelmänä on käytetty verkkokyselyä ja haastattelua. Verkkokysely lähetettiin kaikille Taidot elämään-hankkeeseen osallistuneille opettajille, jonka jälkeen haastateltiin osa hankkeeseen osallistuneista opettajista. Verkkokyselyn ja haastattelun avulla saatiin selkeyttä siihen, miten opettajat näkevät hankkeen merkityksen VALMA-luokissa.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä hankkeen tarpeellisuus ja ajankohtaisuus. Verkkoky-selyn ja haastattelun avulla nousi esiin yhdessä tekemisen tärkeys ja sen tukeminen, rohkeus, osaaminen ja onnistumisen ilo. Tuloksista nousi esiin myös turvallisen, luotettavan ja ammattitaitoi-sen ohjaajan merkitys VALMA- luokissa opiskeleville nuorille.
Opinnäytetyön tutkimus kohteena on Taidot elämään-hanke joka, on Lasten ja nuorten säätiön koordinoima Sosiaali- ja terveysministeriö tukee hanketta veikkauksen tuotoilla. Taidot elämään-hankkeen eri toimintojen tarkoitus on harjoittaa VALMA-luokissa opiskelevien nuorten hyvää itse-tuntoa, vahvistaa sosiaalisia taitoja sekä rohkaista toimimaan ja kokeilemaan asioita.
Tämä opinnäytetyön kehittämismenetelmä on toteutettu laadullisin menetelmin. Menetelmänä on käytetty verkkokyselyä ja haastattelua. Verkkokysely lähetettiin kaikille Taidot elämään-hankkeeseen osallistuneille opettajille, jonka jälkeen haastateltiin osa hankkeeseen osallistuneista opettajista. Verkkokyselyn ja haastattelun avulla saatiin selkeyttä siihen, miten opettajat näkevät hankkeen merkityksen VALMA-luokissa.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä hankkeen tarpeellisuus ja ajankohtaisuus. Verkkoky-selyn ja haastattelun avulla nousi esiin yhdessä tekemisen tärkeys ja sen tukeminen, rohkeus, osaaminen ja onnistumisen ilo. Tuloksista nousi esiin myös turvallisen, luotettavan ja ammattitaitoi-sen ohjaajan merkitys VALMA- luokissa opiskeleville nuorille.