Pelituntuma ja sen parantaminen videopeleissä
Melanen, Joonas (2018)
Melanen, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin videopelien kehityksen ja pelaamisen piilotettuun osaan, pelituntumaan. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä pelituntuma on, mistä se koostuu ja miten sitä voidaan parantaa. Opinnäytetyö toteutettiin osana Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tradenomin tutkintoa pelituotannon suuntautumispolulla.
Opinnäytetyön tuloksena on tämä opinnäytetyöraportti. Raportissa kuvataan pelituntumaa ja sen eri elementtejä esimerkeillä ja kuvailemalla niiden vaikutusta pelaajaan. Pelituntuma terminä ja käsitteenä havaittiin melko subjektiiviseksi, mutta siitä voidaan silti löytää selvästi eriteltäviä osia, joita voidaan parantaa ja mitata enemmän tai vähemmän tarkasti. Näitä ovat esimerkiksi pelin syöte, vaste, konteksti, reaaliaikainen kontrolli, simuloitu tila ja viimeistely.
Pelin ja pelaajan välille muodostuu vuorovaikutteinen sykli, jossa pelaaja antaa komentoja pelille, joka vastaa näihin komentoihin ja antaa palautetta pelin muuttuneesta tilasta. Tämä sykli pitää sisällään kaiken sen, joka muodostaa tässä opinnäytetyössä esitetyn käsitteen pelituntumasta.
Jatkossa opinnäytetyössä kuvattuihin pelituntuman osiin voidaan keskittyä vielä entisestään. Jokaista pelituntuman osaa voidaan jatkossa tutkia ja analysoida perusteellisesti.
Opinnäytetyön tuloksena on tämä opinnäytetyöraportti. Raportissa kuvataan pelituntumaa ja sen eri elementtejä esimerkeillä ja kuvailemalla niiden vaikutusta pelaajaan. Pelituntuma terminä ja käsitteenä havaittiin melko subjektiiviseksi, mutta siitä voidaan silti löytää selvästi eriteltäviä osia, joita voidaan parantaa ja mitata enemmän tai vähemmän tarkasti. Näitä ovat esimerkiksi pelin syöte, vaste, konteksti, reaaliaikainen kontrolli, simuloitu tila ja viimeistely.
Pelin ja pelaajan välille muodostuu vuorovaikutteinen sykli, jossa pelaaja antaa komentoja pelille, joka vastaa näihin komentoihin ja antaa palautetta pelin muuttuneesta tilasta. Tämä sykli pitää sisällään kaiken sen, joka muodostaa tässä opinnäytetyössä esitetyn käsitteen pelituntumasta.
Jatkossa opinnäytetyössä kuvattuihin pelituntuman osiin voidaan keskittyä vielä entisestään. Jokaista pelituntuman osaa voidaan jatkossa tutkia ja analysoida perusteellisesti.