Arvonluonnin Pelikirja Kuntokompassissa : Asiakassuhteen johtaminen Personal Trainer Palveluissa
Sipponen, Janne (2018)
Sipponen, Janne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158136
Tiivistelmä
Kuntokompassi tuottaa henkilökohtaisia valmennuspalveluita. Tarkoituksenamme on luoda arjen hyvinvointia pitkälle koulutettujen ammattilaisten avulla. Kuntokompassin valmentaja on liikunta- tai terveysalan korkeakoulututkinnolla (liikunnanohjaaja ja/tai fysioterapeutti, AMK) varustettu valmentaja. Valmentajamme luo asiakkaalle haluttua muutosta ja siten lisäarvoa asiakkaalle.
Organisaation strategia on kokoelma kilpailuetua luovia tekijöitä. Strategian tehtävänä on kertoa, miten luomme lisäarvoa asiakkaalle. Sen avulla organisaation työntekijät luovat huippukokemuksia asiakkaille. Strategian mukaista kasvua ja todellista asiakasarvoa tulee asiantuntijavaltaisella alalla ainoastaan huippuasiantuntijoiden avulla. Kuntokompassin strategia perustuu huippuosaajiin. Silloin huippuvalmentajien rekrytointi, heidän osaamisen jatkuva kehittäminen sekä valmentajien tyytyväisenä pitäminen on ensiarvoisen tärkeää strategian toteutumisen kannalta.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen tapaan laatia Kuntokompassin työntekijöiden manuaali, josta käytetään termiä "Pelikirja". Työn tavoitteena on kuvata tehtyä työtä ja tutkimusta, jota sovelletaan Pelikirjan tekemisessä. Pelikirjasta käy ilmi Kuntokompassin henkilökohtaisten valmennus - palveluiden tuottamisen toimintamalli, jonka avulla työntekijä voi viedä palvelun läpi Kuntokompassin vaatimalla laadulla, asenteella ja osaamisella.
Käytännössä pelikirja on Kuntokompassin valmennusfilosofia, joka on tarkoitettu organisaation osaamisen johtamisen työkaluksi, valmentajien työn toteutuksen tueksi sekä helpottamaan uusien valmentajien perehdyttämistä talon tavoille. Pelikirja toimii myös johdon apuvälineenä osaamisen kehittämisen työkaluna. Kehittämistyön teoreettiseksi viitekehykseksi ja osaamisen johtamista ohjaavaksi välineeksi valittiin oppiva organisaatio - malli, joka on tarkoitettu strategiatyökaluksi organisaation osaamisen kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Kuntokompassin valmentajien Pelikirja. Se on kuvaus paitsi Kuntokompassin valmennusfilosofiasta, myös eräänlainen brändimanuaali ja toiminnanohjauskäsikirja Kuntokompassin työntekijöiden käyttöön. Pelikirja julkaistiin huhtikuussa 2018. Pelikirja on kaikkien Kuntokompassin valmentajien käytössä ja nähtävillä Kuntokompassin asiakashallintajärjestelmän kautta. Tarkoituksena on, että Pelikirja toimii jatkuvasti etenevänä oppimis- ja kasvuprojektina, joka rullaa systemaattisesti Kuntokompassin vuosikellon mukaan.
Organisaation strategia on kokoelma kilpailuetua luovia tekijöitä. Strategian tehtävänä on kertoa, miten luomme lisäarvoa asiakkaalle. Sen avulla organisaation työntekijät luovat huippukokemuksia asiakkaille. Strategian mukaista kasvua ja todellista asiakasarvoa tulee asiantuntijavaltaisella alalla ainoastaan huippuasiantuntijoiden avulla. Kuntokompassin strategia perustuu huippuosaajiin. Silloin huippuvalmentajien rekrytointi, heidän osaamisen jatkuva kehittäminen sekä valmentajien tyytyväisenä pitäminen on ensiarvoisen tärkeää strategian toteutumisen kannalta.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen tapaan laatia Kuntokompassin työntekijöiden manuaali, josta käytetään termiä "Pelikirja". Työn tavoitteena on kuvata tehtyä työtä ja tutkimusta, jota sovelletaan Pelikirjan tekemisessä. Pelikirjasta käy ilmi Kuntokompassin henkilökohtaisten valmennus - palveluiden tuottamisen toimintamalli, jonka avulla työntekijä voi viedä palvelun läpi Kuntokompassin vaatimalla laadulla, asenteella ja osaamisella.
Käytännössä pelikirja on Kuntokompassin valmennusfilosofia, joka on tarkoitettu organisaation osaamisen johtamisen työkaluksi, valmentajien työn toteutuksen tueksi sekä helpottamaan uusien valmentajien perehdyttämistä talon tavoille. Pelikirja toimii myös johdon apuvälineenä osaamisen kehittämisen työkaluna. Kehittämistyön teoreettiseksi viitekehykseksi ja osaamisen johtamista ohjaavaksi välineeksi valittiin oppiva organisaatio - malli, joka on tarkoitettu strategiatyökaluksi organisaation osaamisen kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Kuntokompassin valmentajien Pelikirja. Se on kuvaus paitsi Kuntokompassin valmennusfilosofiasta, myös eräänlainen brändimanuaali ja toiminnanohjauskäsikirja Kuntokompassin työntekijöiden käyttöön. Pelikirja julkaistiin huhtikuussa 2018. Pelikirja on kaikkien Kuntokompassin valmentajien käytössä ja nähtävillä Kuntokompassin asiakashallintajärjestelmän kautta. Tarkoituksena on, että Pelikirja toimii jatkuvasti etenevänä oppimis- ja kasvuprojektina, joka rullaa systemaattisesti Kuntokompassin vuosikellon mukaan.