Mobiilipelin kehitys ja julkaisu Unreal Enginellä
Raussi, Mikko (2018)
Raussi, Mikko
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mobiilipeli Android-laitteille Unreal Enginellä ja julkaista se Googlen Play Kauppaan. Peliä ei ehditty saamaan valmiiksi julkaisua varten. Työssä tutkitaan kuitenkin, mitä pelin julkaisu vaatii Unreal Enginen ja Play Kaupan kannalta.
Pelin tekemiseen valittiin Unreal Engine -pelimoottori, jonka on kehittänyt Epic Games. Yrityksessä käytetään pääasiallisesti Unity3D -pelimoottoria, mutta tämän projektin avulla haluttiin nähdä, miten mobiilipelin kehitys Unreal Enginessä tapahtuu ja voisiko sitä mahdollisesti käyttää muissa yrityksen projekteissa. Ohjelmointi päätettiin toteuttaa Unreal Enginen Blueprint Visual Scripting -järjestelmällä, joka mahdollistaa koodin luomisen visuaalisesti perinteisen kirjoittamisen sijaan.
Tässä työssä käydään läpi, miten uusi projekti luodaan Unreal Enginessä ja mitkä asetukset vaikuttavat mobiilipelin toimivuuteen ja kehitykseen. Työssä selvitetään myös Unreal Enginen käyttämiä termejä sekä kuvaillaan, miten pelin eri ominaisuuksia on toteutettu. Toteutukset käydään läpi vain pääpiirteittäin, koska peli on Kuuran omaisuutta ja se voidaan julkaista myöhempänä ajankohtana.
Peliin ei ehditty toteuttaa kaikkia haluttuja ominaisuuksia. Esimerkiksi valikot ja grafiikat muualta kuin käyttöliittymästä jäivät puuttumaan. Mikromaksuja ei myöskään ehditty toteuttaa. Siinä määrin peli on kuitenkin valmis, että sitä pystyy pelaamaan.
Työ antoi paljon oppia Unreal Enginen käytöstä. Se vaikutti soveltuvan hyvin mobiilipelin kehitykseen. Työn ansiosta jäi myös parempi ymmärrys siitä, mitä pelin julkaisemiseen vaaditaan.
Pelin tekemiseen valittiin Unreal Engine -pelimoottori, jonka on kehittänyt Epic Games. Yrityksessä käytetään pääasiallisesti Unity3D -pelimoottoria, mutta tämän projektin avulla haluttiin nähdä, miten mobiilipelin kehitys Unreal Enginessä tapahtuu ja voisiko sitä mahdollisesti käyttää muissa yrityksen projekteissa. Ohjelmointi päätettiin toteuttaa Unreal Enginen Blueprint Visual Scripting -järjestelmällä, joka mahdollistaa koodin luomisen visuaalisesti perinteisen kirjoittamisen sijaan.
Tässä työssä käydään läpi, miten uusi projekti luodaan Unreal Enginessä ja mitkä asetukset vaikuttavat mobiilipelin toimivuuteen ja kehitykseen. Työssä selvitetään myös Unreal Enginen käyttämiä termejä sekä kuvaillaan, miten pelin eri ominaisuuksia on toteutettu. Toteutukset käydään läpi vain pääpiirteittäin, koska peli on Kuuran omaisuutta ja se voidaan julkaista myöhempänä ajankohtana.
Peliin ei ehditty toteuttaa kaikkia haluttuja ominaisuuksia. Esimerkiksi valikot ja grafiikat muualta kuin käyttöliittymästä jäivät puuttumaan. Mikromaksuja ei myöskään ehditty toteuttaa. Siinä määrin peli on kuitenkin valmis, että sitä pystyy pelaamaan.
Työ antoi paljon oppia Unreal Enginen käytöstä. Se vaikutti soveltuvan hyvin mobiilipelin kehitykseen. Työn ansiosta jäi myös parempi ymmärrys siitä, mitä pelin julkaisemiseen vaaditaan.