Lasten ensiapuopas : lasten kanssa työskenteleville
Järvensivu, Josefiina; Kukkola, Laura (2018)
Järvensivu, Josefiina
Kukkola, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107553
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista ensiapua lasten kanssa työskentelevät voivat toteuttaa ennen ambulanssin tuloa lasten henkeä uhkaavissa tilanteissa. Opinnäytetyön tehtävinä oli kuvata, mitkä ovat lapsen fysiologiset erityispiirteet ensihoidossa, mitkä ovat oleellisimmat ja tärkeimmät aihealueet lasten ensiapuoppaaseen ja millainen on hyvä ensiapuopas. Työn tavoitteena oli tuottaa opas, jota apuna käyttäen joku lapsi voi joskus saada tarvitsemaansa ensiapua. Tavoitteena oli lisäksi syventää tietoja lapsen fysiologisista erityispiirteistä ensihoidossa, sekä lasten ensihoitotilanteista. Opas suunniteltiin lasten kanssa työskentelevien käyttöön ja toteutettiin yhteistyössä Laitilan seurakunnan lastenohjaajien kanssa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain 0-6 -vuotiaita lapsia ja tilanteita, joissa lapsen henki on uhattuna.
Opinnäytetyö koostettiin kolmesta osasta, joista ensimmäinen osa muodostuu raportista, toinen teoriaosasta ja kolmas toiminnan tuotoksesta eli oppaasta. Oppaaseen kerättiin ensiapuohjeet tiiviiseen ja selkeään muotoon, jolloin sitä on helppo ja nopea käyttää. Teoriaosassa oppaan aiheet ovat käsiteltyinä laajemmin, jotta se tukisi oppaan tiiviitä ohjeita. Oppaassa olevilla kuvilla on pyritty saamaan se yksilölliseksi, sekä ensiapuohjeet paremmin ymmärrettäviksi.
Opinnäytetyötä tehtäessä selvisi, että lasten kiireelliset ensihoitotilanteet ovat onneksi harvinaisia, mutta onnettomuuksia ja sairastapauksia kuitenkin sattuu joskus, jolloin maallikoiden on tärkeää pystyä toteuttamaan ensiapua. Lapsi potilaana luo paineita ammattilaisillekin harvinaisuutensa, sekä fysiologisten erityispiirteidensä vuoksi.
Kehittämisehdotuksena olisi pitää opinnäytetyön pohjalta koulutus- ja luentotilaisuuksia lasten kanssa työskenteleville, jotta he voisivat harjoitella ensiaputaitoja käytännössä. Tämä tukisi oppaan käyttöä tositilanteen sattuessa ja selkeyttäisi oppaan kirjallisia ohjeita käytäntöön.
Opinnäytetyö koostettiin kolmesta osasta, joista ensimmäinen osa muodostuu raportista, toinen teoriaosasta ja kolmas toiminnan tuotoksesta eli oppaasta. Oppaaseen kerättiin ensiapuohjeet tiiviiseen ja selkeään muotoon, jolloin sitä on helppo ja nopea käyttää. Teoriaosassa oppaan aiheet ovat käsiteltyinä laajemmin, jotta se tukisi oppaan tiiviitä ohjeita. Oppaassa olevilla kuvilla on pyritty saamaan se yksilölliseksi, sekä ensiapuohjeet paremmin ymmärrettäviksi.
Opinnäytetyötä tehtäessä selvisi, että lasten kiireelliset ensihoitotilanteet ovat onneksi harvinaisia, mutta onnettomuuksia ja sairastapauksia kuitenkin sattuu joskus, jolloin maallikoiden on tärkeää pystyä toteuttamaan ensiapua. Lapsi potilaana luo paineita ammattilaisillekin harvinaisuutensa, sekä fysiologisten erityispiirteidensä vuoksi.
Kehittämisehdotuksena olisi pitää opinnäytetyön pohjalta koulutus- ja luentotilaisuuksia lasten kanssa työskenteleville, jotta he voisivat harjoitella ensiaputaitoja käytännössä. Tämä tukisi oppaan käyttöä tositilanteen sattuessa ja selkeyttäisi oppaan kirjallisia ohjeita käytäntöön.