Catering-liiketoiminnan tuotteistaminen
Tolonen, Kalle (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107516
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään 50-250 hengen catering-tilaisuuden myymistä ja toteuttamista. Työn tavoitteena oli luoda käyttökelpoisia työkaluja pitopalvelutuotteita tarjoavan yrityksen toimintaan. Näitä työkaluja ja toimintamalleja noudattamalla yrityksellä on mahdollista säästää taustatoiminnoissa ja keskittää voimavaransa paremmin itse tapahtumaan, uusasiakashankintaan tai tasokkaiden piilopalveluiden tuottamiseen ja siten nykyisten asiakkuuksien säilyttämiseen ja kasvattamiseen.
Työ on toiminnallinen kehittämistyö. Työssä käytettiin työmetodeina havainnointia ja osallistavaa keskustelua opinnäytetyön tilaajayrityksen kanssa. Cateringin varsinaisen toiminnan hahmottamisen apuna käytettiin palvelumallinnusta, eli erilaisia prosessikaavioita, joilla saatiin standardoitua palveluprosessia.
Työ on tehty vuosina 2017-2018. Työn lähtökohtana käytettiin Pori Jazz 2016 -tapahtumassa käytössä ollutta asiakkaan tarkennuslomaketta, joka oli käytännön työssä hyväksi havaittu apuväline myynnin rutiinitoimintojen automatisoimiseksi. Lähtötilanteena käytetyn lomakkeen tarkoituksena oli asiakkaan omatoiminen tarkennusten täyttäminen toimittajayrityksen käyttöön ja tämän työn tuloksena syntyneen tilausmääräyslomakkeen tarkoituksena on myyntitiimin työn tukeminen ja asiantuntijariippuvuuden vähentyminen.
Työn tuloksena syntyi palvelumallinnuksen kautta tuotekortteja, toimintaohjeita, vuorovaikutteinen tilausmäärityslomake, sekä tähän liitetty tarjouslaskuri.
Työ on toiminnallinen kehittämistyö. Työssä käytettiin työmetodeina havainnointia ja osallistavaa keskustelua opinnäytetyön tilaajayrityksen kanssa. Cateringin varsinaisen toiminnan hahmottamisen apuna käytettiin palvelumallinnusta, eli erilaisia prosessikaavioita, joilla saatiin standardoitua palveluprosessia.
Työ on tehty vuosina 2017-2018. Työn lähtökohtana käytettiin Pori Jazz 2016 -tapahtumassa käytössä ollutta asiakkaan tarkennuslomaketta, joka oli käytännön työssä hyväksi havaittu apuväline myynnin rutiinitoimintojen automatisoimiseksi. Lähtötilanteena käytetyn lomakkeen tarkoituksena oli asiakkaan omatoiminen tarkennusten täyttäminen toimittajayrityksen käyttöön ja tämän työn tuloksena syntyneen tilausmääräyslomakkeen tarkoituksena on myyntitiimin työn tukeminen ja asiantuntijariippuvuuden vähentyminen.
Työn tuloksena syntyi palvelumallinnuksen kautta tuotekortteja, toimintaohjeita, vuorovaikutteinen tilausmäärityslomake, sekä tähän liitetty tarjouslaskuri.