Ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset potilasturvallisuudesta työssäoppimisjaksoilla
Iitiä, Anni; Keränen, Tuula (2018)
Iitiä, Anni
Keränen, Tuula
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097452
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden potilasturvallisuuteen liittyvien ja heille itselleen merkityksellisten oppimiskokemusten kuvaaminen ja ymmärtäminen opiskeluun kuuluvilla työssäoppimisjaksoilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden merkityksellisistä oppimiskokemuksista ja selvittää mitä opiskelijat kokemuksistaan oppivat.
Opinnäytetyö toteutettiin osana kansainvälistä Shared Learning from Practice to improve Patient Safety (SLIPPS) opetus- ja tutkimusprojektia. Projektin lähtökohta oli tutkia opiskelijoiden opiskeluun sisältyvän käytännön harjoittelun aikaisia potilasturvallisuuteen liittyviä tapahtumia. Opinnäytetyön aineiston keruu tapahtui SLIPPS-projektin koordinaattoreiden suunnittelemien Learning Event Recording Tool (LERT) kyselylomakkeiden avulla. Opinnäytetyön informantteja olivat pilotointivaiheessa kyselyyn vastanneet terveysalan opiskelijat (N=8). Saadut vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Terveysalan opiskelijat kokivat työssäoppimisjaksoillaan moninaisia heille merkityksellisiä oppimiskokemuksia potilasturvallisuuteen liittyen. Opiskelijoiden kuvauksista nousivat esille ohjauksen, kommunikoinnin ja moniammatillisen yhteistyön merkitys potilasturvallisuuden varmentamisessa. Opiskelijat tunnistivat myös oman merkityksellisyytensä osana potilasturvallisuutta edistävää moniammatillista työyhteisöä. Eettisesti haasteelliset tilanteet, kuten kuolevan potilaan hoitaminen tai työyhteisön potilasturvallisuuden kannalta epäeettinen toiminta, aiheuttivat opiskelijoissa voimakkaitakin tunnereaktioita. Onnistumisen tuntemuksien merkitys oppimisen kannalta tuli opiskelijoiden kuvauksissa myös esiin.
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin potilasturvallisuuteen liittyviä merkityksellisiä tapahtumia ja niistä oppimista opiskelijan näkökulmasta katsottuna. Jatkotutkimusehdotuksena tätä näkökulmaa voisi laajentaa ohjaussuhteen ja oppimisympäristön yhteyden tarkasteluun potilasturvallisuuteen liittyvässä opiskelijan oppimisprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana kansainvälistä Shared Learning from Practice to improve Patient Safety (SLIPPS) opetus- ja tutkimusprojektia. Projektin lähtökohta oli tutkia opiskelijoiden opiskeluun sisältyvän käytännön harjoittelun aikaisia potilasturvallisuuteen liittyviä tapahtumia. Opinnäytetyön aineiston keruu tapahtui SLIPPS-projektin koordinaattoreiden suunnittelemien Learning Event Recording Tool (LERT) kyselylomakkeiden avulla. Opinnäytetyön informantteja olivat pilotointivaiheessa kyselyyn vastanneet terveysalan opiskelijat (N=8). Saadut vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Terveysalan opiskelijat kokivat työssäoppimisjaksoillaan moninaisia heille merkityksellisiä oppimiskokemuksia potilasturvallisuuteen liittyen. Opiskelijoiden kuvauksista nousivat esille ohjauksen, kommunikoinnin ja moniammatillisen yhteistyön merkitys potilasturvallisuuden varmentamisessa. Opiskelijat tunnistivat myös oman merkityksellisyytensä osana potilasturvallisuutta edistävää moniammatillista työyhteisöä. Eettisesti haasteelliset tilanteet, kuten kuolevan potilaan hoitaminen tai työyhteisön potilasturvallisuuden kannalta epäeettinen toiminta, aiheuttivat opiskelijoissa voimakkaitakin tunnereaktioita. Onnistumisen tuntemuksien merkitys oppimisen kannalta tuli opiskelijoiden kuvauksissa myös esiin.
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin potilasturvallisuuteen liittyviä merkityksellisiä tapahtumia ja niistä oppimista opiskelijan näkökulmasta katsottuna. Jatkotutkimusehdotuksena tätä näkökulmaa voisi laajentaa ohjaussuhteen ja oppimisympäristön yhteyden tarkasteluun potilasturvallisuuteen liittyvässä opiskelijan oppimisprosessissa.