Nuorten palautetta ja ajatuksia 4H-yrittäjyydestä, työelämästä ja kansainvälisyydestä : Vaikuttavuusarviointi Yritetään Yhdessä -hankkeelle
Busk, Ida (2018)
Busk, Ida
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097440
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioitiin Pohjois-Karjalan alueella toimineen Yritetään Yhdessä –hankkeen vaikuttavuutta keräämällä tietoa hankkeeseen osallistuneiden nuorten oppimiskokemuksista. Hankkeessa luotiin yrittäjyysvalmennusmalli, jonka asteittain vaikeutuviin ryhmäprosesseihin osallistuessaan nuoret pääsivät kokeilemaan yrittäjänä toimimista. Tässä opinnäytetyössä keskityn selvittämään etenkin sitä, millaisia asioita nuoret tunnistavat oppineensa.
Tietoa nuorten kokemuksista kerättiin haastattelemalla kuutta hankkeeseen aktiivisesti osallistunutta nuorta. Teemahaastattelun teemat koskivat suoraa palautetta hankkeen toimenpiteistä, 4H-yrittäjyyttä ja työelämävalmiuksia, tulevaisuutta ja hankkeen puitteissa järjestettyä matkaa Tansaniaan. Haastattelulla selvitettiin, millaisia asioita nuoret tunnistivat hankkeessa oppineensa ja millaisia hyötyjä he kokivat saaneensa. Haastattelujen lisäksi työssä testattiin Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuksen laitoksen hankkeistaan koostamaa ”Väittämiä henkilökohtaisesta tulevaisuudesta” -menetelmää kehittämistyön menetelmänä.
Haastateltavat tunnistivat saaneensa hankkeesta monenlaisia hyötyjä ja hanke sai heiltä paljon kiitosta. Haastateltavat kokivat hankkeessa olemisen itselleen hyödylliseksi ja tunnistivat hankkeessa saamiensa kokemusten olevan arvokkaita. Kokemus yrittäjyydestä näyttäytyi merkityksellisenä ja nuoret olivat ylpeitä oppimistaan asioista. ”Väittämiä henkilökohtaisesta tulevaisuudesta” –menetelmän perusteella selvisi, että hankkeessa mukana olleet nuoret suhtautuvat tulevaisuuteensa positiivisesti ja he kokevat voivansa vaikuttaa siihen. Tiedon perusteella ei ole kuitenkaan mahdollista sanoa, onko tulevaisuudenusko syntynyt hankkeessa mukana olemisen seurauksena vai onko hankkeeseen hakeutunut nuoria, jotka suhtautuivat tulevaisuutensa luottavaisesti jo etukäteen. Haastateltavat tunnistivat kuitenkin saaneensa hankkeessa monenlaisia oppimiskokemuksia etenkin vuorovaikutustaitoihin liittyen. Tämän perusteella on syytä olettaa, että nuoret ovat todella saaneet lisää työelämävalmiuksia ollessaan mukana hankkeessa.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyön tuloksista tehdään käyttökelpoinen ja helposti levitettävä popularisointi, johon kootaan keskeisimmät nuorten esiin tuomat oppimiskokemukset. Hanke voi käyttää tuotosta parhaaksi katsomallaan tavalla ja siitä voivat hyötyä erityisesti esimerkiksi muut vastaavanlaiset hankkeet, joissa ollaan kiinnostuneita dokumentoimaan ja hyödyntämään nuorten kokemuksia ja palautetta. Nuorten kokemusten tarkastelun perusteella näyttäisi siltä, että hankkeessa kehitetty yrittäjyysvalmennusmalli vaikuttaa sopivan hyvin erityisesti yleisten työelämävalmiuksien oppimiseen ja työkokemuksen saamiseen.
Tietoa nuorten kokemuksista kerättiin haastattelemalla kuutta hankkeeseen aktiivisesti osallistunutta nuorta. Teemahaastattelun teemat koskivat suoraa palautetta hankkeen toimenpiteistä, 4H-yrittäjyyttä ja työelämävalmiuksia, tulevaisuutta ja hankkeen puitteissa järjestettyä matkaa Tansaniaan. Haastattelulla selvitettiin, millaisia asioita nuoret tunnistivat hankkeessa oppineensa ja millaisia hyötyjä he kokivat saaneensa. Haastattelujen lisäksi työssä testattiin Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuksen laitoksen hankkeistaan koostamaa ”Väittämiä henkilökohtaisesta tulevaisuudesta” -menetelmää kehittämistyön menetelmänä.
Haastateltavat tunnistivat saaneensa hankkeesta monenlaisia hyötyjä ja hanke sai heiltä paljon kiitosta. Haastateltavat kokivat hankkeessa olemisen itselleen hyödylliseksi ja tunnistivat hankkeessa saamiensa kokemusten olevan arvokkaita. Kokemus yrittäjyydestä näyttäytyi merkityksellisenä ja nuoret olivat ylpeitä oppimistaan asioista. ”Väittämiä henkilökohtaisesta tulevaisuudesta” –menetelmän perusteella selvisi, että hankkeessa mukana olleet nuoret suhtautuvat tulevaisuuteensa positiivisesti ja he kokevat voivansa vaikuttaa siihen. Tiedon perusteella ei ole kuitenkaan mahdollista sanoa, onko tulevaisuudenusko syntynyt hankkeessa mukana olemisen seurauksena vai onko hankkeeseen hakeutunut nuoria, jotka suhtautuivat tulevaisuutensa luottavaisesti jo etukäteen. Haastateltavat tunnistivat kuitenkin saaneensa hankkeessa monenlaisia oppimiskokemuksia etenkin vuorovaikutustaitoihin liittyen. Tämän perusteella on syytä olettaa, että nuoret ovat todella saaneet lisää työelämävalmiuksia ollessaan mukana hankkeessa.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyön tuloksista tehdään käyttökelpoinen ja helposti levitettävä popularisointi, johon kootaan keskeisimmät nuorten esiin tuomat oppimiskokemukset. Hanke voi käyttää tuotosta parhaaksi katsomallaan tavalla ja siitä voivat hyötyä erityisesti esimerkiksi muut vastaavanlaiset hankkeet, joissa ollaan kiinnostuneita dokumentoimaan ja hyödyntämään nuorten kokemuksia ja palautetta. Nuorten kokemusten tarkastelun perusteella näyttäisi siltä, että hankkeessa kehitetty yrittäjyysvalmennusmalli vaikuttaa sopivan hyvin erityisesti yleisten työelämävalmiuksien oppimiseen ja työkokemuksen saamiseen.