Vaasan perusopetuksessa raportoidut koulutapaturmat vuosina 2015-2017
Vähäsöyrinki, Reetta; Paloniemi, Sara (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vähäsöyrinki, Reetta
Paloniemi, Sara
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087044
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla lukuvuosien 2015–2016 ja 2016–2017 Vaasan peruskouluissa 1.–9. luokkalaisille sattuneista koulutapaturmista oppilaiden sukupuoli- ja ikäjakauma, tapaturmapaikka ja -kuukausi sekä koulutapaturmista aiheutuneet toimenpiteet. Lisäksi molemmista lukuvuosista oli tarkoitus perehtyä tarkemmin kolmeen suurimpaan ryhmään, joissa koulutapaturmia oli sattunut eniten. Jokaisesta ryhmästä on raportoitu erikseen oppilaiden sukupuolijakauma, tapaturman aiheuttaja, tapaturmassa vahingoittunut kehonosa ja tapaturmasta aiheutunut vamma.
Tutkimuksen tavoitteena oli, että tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää Vaasan peruskouluissa tunnistamalla, keille ja minkä ikäisille koulutapaturmia tavallisimmin sattui sekä missä ja milloin koulutapaturmia yleisimmin sattui, mikä koulutapaturman oli aiheuttanut, minkälainen vamma tapaturmasta aiheutui sekä mikä kehonosa koulutapaturmassa vahingoittui. Tavoitteena oli, että koulutapaturmia voitaisiin ennaltaehkäistä, kun niihin liittyvät olosuhteet tunnistettaisiin ajoissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perusopetusta, kouluterveyhdenhuoltoa, koulutapaturmia sekä koulutapaturmien ennaltaehkäisyä. Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimuksessa on käytetty valmista aineistoa, joka koostuu Vaasan peruskouluissa tehdyistä tapaturmailmoituksista vuosina 2015–2017. Aineisto on analysoitu IBM SPSS Statistics 23- tilasto-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulutapaturmia sattui enemmän pojille kuin tytöille. Suurin osa koulutapaturmista pystyttiin hoitamaan kouluhenkilökunnan tai kouluterveydenhoitajan antamalla hoidolla. Alakoululaisille sattui tapaturmia enemmän kuin yläkouluikäisille. Tapaturmia sattui eniten muulla piha-alueella ja voimistelusalissa. Sukupuolten välillä ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia siinä, missä tapaturma sattui. Kehoon kohdistunut isku tai kolahdus aiheutti eniten tapaturmia. Kehoon kohdistunut isku tai kolahdus oli myös yleisin koulutapaturmista aiheutunut vamma.
Tutkimuksen tavoitteena oli, että tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää Vaasan peruskouluissa tunnistamalla, keille ja minkä ikäisille koulutapaturmia tavallisimmin sattui sekä missä ja milloin koulutapaturmia yleisimmin sattui, mikä koulutapaturman oli aiheuttanut, minkälainen vamma tapaturmasta aiheutui sekä mikä kehonosa koulutapaturmassa vahingoittui. Tavoitteena oli, että koulutapaturmia voitaisiin ennaltaehkäistä, kun niihin liittyvät olosuhteet tunnistettaisiin ajoissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perusopetusta, kouluterveyhdenhuoltoa, koulutapaturmia sekä koulutapaturmien ennaltaehkäisyä. Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimuksessa on käytetty valmista aineistoa, joka koostuu Vaasan peruskouluissa tehdyistä tapaturmailmoituksista vuosina 2015–2017. Aineisto on analysoitu IBM SPSS Statistics 23- tilasto-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulutapaturmia sattui enemmän pojille kuin tytöille. Suurin osa koulutapaturmista pystyttiin hoitamaan kouluhenkilökunnan tai kouluterveydenhoitajan antamalla hoidolla. Alakoululaisille sattui tapaturmia enemmän kuin yläkouluikäisille. Tapaturmia sattui eniten muulla piha-alueella ja voimistelusalissa. Sukupuolten välillä ei ollut merkittäviä eroavaisuuksia siinä, missä tapaturma sattui. Kehoon kohdistunut isku tai kolahdus aiheutti eniten tapaturmia. Kehoon kohdistunut isku tai kolahdus oli myös yleisin koulutapaturmista aiheutunut vamma.