Ajankohtainen katsaus verkkokauppaan ja verkkokaupan perustamiseen
Huttunen, Jenni; Mäki-Tanila, Maiju (2018)
Huttunen, Jenni
Mäki-Tanila, Maiju
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa verkkokaupan perustamiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita ja käytännön ratkaisuja niiden toteuttamiseksi. Perehdyimme myös verkkokauppayrittäjyyteen ja -toimintaan esimerkiksi haastattelemalla verkkokauppojen edustajia. Otimme myös selvää, mitkä ovat sähköisen kaupankäynnin näkymät tänään ja tulevaisuudessa. Kirjallinen työ ja haastattelut ovat toteutettiin helmi-huhtikuussa vuonna 2018.
Tavoitteena oli, että tämä työ voi toimia oppaana verkkokauppaa perustavalle henkilölle tai yritykselle. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään verkkokauppaa Suomessa ja aihetta lähestytään eritoten verkkokaupan perustamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on toteutustavaltaan laadullinen, tutkimuksellinen työ.
Työn alussa teimme katsauksen verkkokauppaan yleisesti tänään ja tulevaisuudessa, sekä erittelimme eri verkkokauppatyypit. Lisäksi tutustuimme verkkokauppayrittäjyyteen ja verkkokaupan päivittäiseen liiketoimintaan. Seuraavaksi syvennyimme verkkokaupan perustamisen eri osa-alueisiin, jotka yhdessä muodostavat työkalun verkkokaupan perustajalle. Käsiteltäviä osa-alueita ovat rahoitusmahdollisuudet, verkkokauppa-alustat, tavarantoimittajat, logistiikkapalvelut ja maksutavat. Tämän jälkeen käsittelimme verkkokaupan kannattavuuden tunnuslukuja ja niiden seurantaa. Paneuduimme myös verkkokaupan markkinointiin sekä erityisesti käytettävissä oleviin keinoihin ja kanaviin.
Lopuksi analysoimme menestyvän verkkokaupan tekijöitä ja esitimme yhteenvedon tuloksista Business Model Canvasin näkökulmasta. Työtä arvioidessamme, olemme mielestämme onnistuneet tuottamaan ajankohtaisen johdatuksen verkkokaupan toimintaan ja täten onnistunut saavuttamaan työmme tavoitteen.
Tavoitteena oli, että tämä työ voi toimia oppaana verkkokauppaa perustavalle henkilölle tai yritykselle. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään verkkokauppaa Suomessa ja aihetta lähestytään eritoten verkkokaupan perustamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on toteutustavaltaan laadullinen, tutkimuksellinen työ.
Työn alussa teimme katsauksen verkkokauppaan yleisesti tänään ja tulevaisuudessa, sekä erittelimme eri verkkokauppatyypit. Lisäksi tutustuimme verkkokauppayrittäjyyteen ja verkkokaupan päivittäiseen liiketoimintaan. Seuraavaksi syvennyimme verkkokaupan perustamisen eri osa-alueisiin, jotka yhdessä muodostavat työkalun verkkokaupan perustajalle. Käsiteltäviä osa-alueita ovat rahoitusmahdollisuudet, verkkokauppa-alustat, tavarantoimittajat, logistiikkapalvelut ja maksutavat. Tämän jälkeen käsittelimme verkkokaupan kannattavuuden tunnuslukuja ja niiden seurantaa. Paneuduimme myös verkkokaupan markkinointiin sekä erityisesti käytettävissä oleviin keinoihin ja kanaviin.
Lopuksi analysoimme menestyvän verkkokaupan tekijöitä ja esitimme yhteenvedon tuloksista Business Model Canvasin näkökulmasta. Työtä arvioidessamme, olemme mielestämme onnistuneet tuottamaan ajankohtaisen johdatuksen verkkokaupan toimintaan ja täten onnistunut saavuttamaan työmme tavoitteen.