CSS-äänenvaimentimen suorituskyvyn tarkastelu : Wärtsilä
Tikkanen, Joakim (2018)
Tikkanen, Joakim
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076845
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin laivan äänenvaimentimen suunniteltua ja toteutunutta
suorituskykyä. Äänenvaimentimien suunnittelun onnistuminen on tärkeää
tehokkaan vaimennuksen saavuttamiseksi. Tavoitteena oli selvittää, vastaako
mittaustulokset haluttuja ja suunniteltuja arvoja, sekä pohtia mahdollisia syitä
mikäli tulokset eivät ole tyydyttäviä. Opinnäytetyö tehtiin Wärtsilän teknisen
huollon Vibration & Environmental Technologies -osastolle.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää Compact Silencer System -äänenvaimentimen
neljännesaaltoresonaattoreiden toimivuus viritystaajuuksilla sekä niiden
monikerroilla. Vaimennustaso saatiin selville mittaamalla laivan dieselmoottorin
aiheuttama pakomelu ennen ja jälkeen vaimentimen asennuksen. Tutkimus oli
laadultaan kvalitatiivinen, sillä työssä analysoitiin ainoastaan yhden vaimentimen
mittaustuloksia.
Tulokset osoittivat, että kolmesta neljännesaaltoresonaattorista kaksi toimi
suunnitellusti, mutta yksi ei. Työssä pohdittiin myös mittaustuloksiin vaikuttavia
tekijöitä. Neljännesaaltoresonaattoreiden viritystaajuuksien suunnittelu osoittautui
silti onnistuneeksi, sillä vaimennus toteutui halutuilla taajuuksilla.
suorituskykyä. Äänenvaimentimien suunnittelun onnistuminen on tärkeää
tehokkaan vaimennuksen saavuttamiseksi. Tavoitteena oli selvittää, vastaako
mittaustulokset haluttuja ja suunniteltuja arvoja, sekä pohtia mahdollisia syitä
mikäli tulokset eivät ole tyydyttäviä. Opinnäytetyö tehtiin Wärtsilän teknisen
huollon Vibration & Environmental Technologies -osastolle.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää Compact Silencer System -äänenvaimentimen
neljännesaaltoresonaattoreiden toimivuus viritystaajuuksilla sekä niiden
monikerroilla. Vaimennustaso saatiin selville mittaamalla laivan dieselmoottorin
aiheuttama pakomelu ennen ja jälkeen vaimentimen asennuksen. Tutkimus oli
laadultaan kvalitatiivinen, sillä työssä analysoitiin ainoastaan yhden vaimentimen
mittaustuloksia.
Tulokset osoittivat, että kolmesta neljännesaaltoresonaattorista kaksi toimi
suunnitellusti, mutta yksi ei. Työssä pohdittiin myös mittaustuloksiin vaikuttavia
tekijöitä. Neljännesaaltoresonaattoreiden viritystaajuuksien suunnittelu osoittautui
silti onnistuneeksi, sillä vaimennus toteutui halutuilla taajuuksilla.