Papukaijat mainonnassa
Kurkela, Laure (2018)
Kurkela, Laure
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076829
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia papukaijat herättävät ihmisissä ja kuinka papukaijoja hyödynnetään länsimaisessa mainonnassa niin kuvien kuin videoiden osalta. Tietoperusta kerättiin koskemaan mainontaa ja länsimaisia mielikuvia koskien papukaijoja. Tutkimuksessa kartoitettiin kyselyn avulla ihmisten mielikuvia papukaijoista. Tutkimuksen toisessa osassa kerättiin runsas määrä papukaijamainoksia. Mainosotanta on kategorioitu ja analysoitu.
Tuloksien mukaan papukaijat esitettiin usein eksotiikan ja puhekyvyn kautta, mutta niitä käytettiin myös muissa yhteyksissä, kuten pelkästään lintuina, ja tuomaan ilmi värejä tai ylellisyyttä. Papukaijoja käyttivät mainonnassaan hyvin monenlaiset yritykset, vaikka yhtäläisyyksiäkin oli löydettävissä. Videomainoksissa papukaija oli usein humoristinen elementti.
Yleisölle tehdyn kyselyn pohjalta voitiin päätellä, millaisena ihmiset kokivat papukaijan. Tämä voi auttaa tulevia mainostajia miettimään, millaisissa yhteyksissä papukaijaa kannattaa käyttää. Mainosmateriaali tarjoaa vertailukohteen, millaisissa yhteyksissä papukaijaa on jo käytetty.
Tuloksien mukaan papukaijat esitettiin usein eksotiikan ja puhekyvyn kautta, mutta niitä käytettiin myös muissa yhteyksissä, kuten pelkästään lintuina, ja tuomaan ilmi värejä tai ylellisyyttä. Papukaijoja käyttivät mainonnassaan hyvin monenlaiset yritykset, vaikka yhtäläisyyksiäkin oli löydettävissä. Videomainoksissa papukaija oli usein humoristinen elementti.
Yleisölle tehdyn kyselyn pohjalta voitiin päätellä, millaisena ihmiset kokivat papukaijan. Tämä voi auttaa tulevia mainostajia miettimään, millaisissa yhteyksissä papukaijaa kannattaa käyttää. Mainosmateriaali tarjoaa vertailukohteen, millaisissa yhteyksissä papukaijaa on jo käytetty.