Asiantuntijan henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa : Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma henkilölle Start Living Your Best Life -blogin takana
Nygård, Linda (2018)
Nygård, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076823
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tulee ottaa huomioon asiantuntijan henkilöbrändiä rakennettaessa: miten henkilöbrändi luodaan ja mitä sosiaalisen median kanavia tulisi käyttää. Tarkoituksena oli saada vastaus kysymykseen, mitä tulee huomioida rakennettaessa asiantuntijan henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda katsaus henkilöbrändäyksen nykytilaan: siihen, miten henkilöbrändi, sosiaalinen media ja sosiaalisen median markkinointi nivoutuvat yhteen. Erilaista henkilöbrändäystä käsittelevää tutkimustietoa on tuotettu suhteellisen vähän, ja yhtenä tämän työn tavoitteena oli ilmiön parempi ymmärrys. Tutkimustehtävänä oli luoda paras mahdollinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vaatetusalan ammattilaiselle tutkimustiedon pohjalta sekä tehdä siitä sellainen, jonka avulla kuka tahansa voi rakentaa onnistuneen asiantuntijan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena syntyi neljä teemaa, joita ovat ”se oma juttu”, ”rohkeasti aito”, ”some haltuun” sekä ”toisto ja systemaattisuus”. Henkilöbrändillä täytyy olla ”se oma juttu”, ja sen on oltava aito, persoonallinen, vahva, rohkea ja samaistuttava. Henkilön täytyy olla esillä sellaisissa sosiaalisen median kanavissa, jotka tukevat tämän omaa persoonallisuutta ja ovat miellyttäviä ja luontevia käyttää. Itsensä jatkuva esille tuominen ja tiheä julkaisutahti on myös tärkeä osa asiantuntijan henkilöbrändäystä.
Opinnäytetyössä luotiin kattava katsaus henkilöbrändäykseen. Opinnäytetyö tarjoaa tietopaketin kenelle tahansa henkilöbrändäyksestä kiinnostuneelle. Sitä voi myös pitää asiantuntijabrändäyksen ohjeena. Tutkimustulosten pohjalta syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Start Living Your Best Life -blogin kirjoittajalle, Elisa Lepistölle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimii esimerkkinä, jonka avulla kuka tahansa voi luoda itselleen onnistuneen asiantuntijabrändin sosiaalisessa mediassa. Jatkossa voidaan tutkia vaikuttajamarkkinoinnin ja brändilähettiläänä toiminnan vaikutuksia henkilöbrändiin. Voidaan myös selvittää, miten yritykset suhtautuvat henkilöbrändäykseen
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda katsaus henkilöbrändäyksen nykytilaan: siihen, miten henkilöbrändi, sosiaalinen media ja sosiaalisen median markkinointi nivoutuvat yhteen. Erilaista henkilöbrändäystä käsittelevää tutkimustietoa on tuotettu suhteellisen vähän, ja yhtenä tämän työn tavoitteena oli ilmiön parempi ymmärrys. Tutkimustehtävänä oli luoda paras mahdollinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vaatetusalan ammattilaiselle tutkimustiedon pohjalta sekä tehdä siitä sellainen, jonka avulla kuka tahansa voi rakentaa onnistuneen asiantuntijan henkilöbrändin sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena syntyi neljä teemaa, joita ovat ”se oma juttu”, ”rohkeasti aito”, ”some haltuun” sekä ”toisto ja systemaattisuus”. Henkilöbrändillä täytyy olla ”se oma juttu”, ja sen on oltava aito, persoonallinen, vahva, rohkea ja samaistuttava. Henkilön täytyy olla esillä sellaisissa sosiaalisen median kanavissa, jotka tukevat tämän omaa persoonallisuutta ja ovat miellyttäviä ja luontevia käyttää. Itsensä jatkuva esille tuominen ja tiheä julkaisutahti on myös tärkeä osa asiantuntijan henkilöbrändäystä.
Opinnäytetyössä luotiin kattava katsaus henkilöbrändäykseen. Opinnäytetyö tarjoaa tietopaketin kenelle tahansa henkilöbrändäyksestä kiinnostuneelle. Sitä voi myös pitää asiantuntijabrändäyksen ohjeena. Tutkimustulosten pohjalta syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Start Living Your Best Life -blogin kirjoittajalle, Elisa Lepistölle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimii esimerkkinä, jonka avulla kuka tahansa voi luoda itselleen onnistuneen asiantuntijabrändin sosiaalisessa mediassa. Jatkossa voidaan tutkia vaikuttajamarkkinoinnin ja brändilähettiläänä toiminnan vaikutuksia henkilöbrändiin. Voidaan myös selvittää, miten yritykset suhtautuvat henkilöbrändäykseen