Varhaiskasvatustavoitteiden toteutuminen partioleirillä
Mannoja, Suvi (2018)
Mannoja, Suvi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076762
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminallinen. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja järjestettiin päiväkoti 3–5 vuotiaille Kymenlaakson partiopiirin ry. piirileirillä Tapio -2017. Päiväkodin tarkoituksena oli vapauttaa pienten lasten vanhemmat toteuttamaan piirileiriä. Opinnäytetyöhön liittyi kvalitatiivinen tutkimus varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisesta partioleirillä.
Leirin päiväkodin arki koostui samoista tekijöistä kuin virallisten päiväkotienkin. Päiväkodin ohjelmassa toteutettiin kuitenkin samoja teemoja kuin leirin virallisessa ohjelmassa. Päiväkotia varten osaa ohjelmasta sovellettiin varhaiskasvatukseen sopivaksi.
Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumista tutkittiin kvalitatiivisen toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimusmateriaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin keinoin, havainnoinnin tueksi otettiin valokuvia toiminnasta. Havainnoinnit kirjattiin ylös tutkimuspäiväkirjaan. Tutkimuspäiväkirjaan tehdyt havainnoinnit analysoitiin leirin jälkeen vertailemalla niitä varhaiskasvatustavoitteiden perusteissa (2016) mainittuihin laaja-alaisen osaamisen osaalueisiin.
Päiväkodin järjestäminen partioleirillä vapautti aikuisia toteuttamaan partioleiriä. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatustavoitteet voivat toteutua partioleirillä. Niiden toteutuminen vaatii niin varhaiskasvatustavoitteiden kuin partion kasvatustavoitteiden ymmärtämistä.
Leirin päiväkodin arki koostui samoista tekijöistä kuin virallisten päiväkotienkin. Päiväkodin ohjelmassa toteutettiin kuitenkin samoja teemoja kuin leirin virallisessa ohjelmassa. Päiväkotia varten osaa ohjelmasta sovellettiin varhaiskasvatukseen sopivaksi.
Varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumista tutkittiin kvalitatiivisen toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimusmateriaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin keinoin, havainnoinnin tueksi otettiin valokuvia toiminnasta. Havainnoinnit kirjattiin ylös tutkimuspäiväkirjaan. Tutkimuspäiväkirjaan tehdyt havainnoinnit analysoitiin leirin jälkeen vertailemalla niitä varhaiskasvatustavoitteiden perusteissa (2016) mainittuihin laaja-alaisen osaamisen osaalueisiin.
Päiväkodin järjestäminen partioleirillä vapautti aikuisia toteuttamaan partioleiriä. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatustavoitteet voivat toteutua partioleirillä. Niiden toteutuminen vaatii niin varhaiskasvatustavoitteiden kuin partion kasvatustavoitteiden ymmärtämistä.