Liikunnan vaikutus alle 3-vuotiaiden lasten motoriseen kehitykseen : liikunta avuksi kehitykselle ja oppimiselle
Suutari, Moona; Lindroth, Jasmiina (2018)
Suutari, Moona
Lindroth, Jasmiina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tarkastella alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan vaikutuksia lapsen motoriseen kehitykseen. Kartoitimme liikkumisen vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen tässä ikäryhmässä sen vuoksi, että lapsen ke-hitys on merkityksellistä juuri lapsen varhaisvuosina. Toimeksiantajaksi saimme Tampereen Kalkunvuoren päiväkodin, joka on liikuntaan painottuva päiväkoti. Jaoimme sekä Kalkunvuoren päiväkodin henkilökunnalle että alle 3-vuotiaiden lasten huoltajille kyselylomakkeet täytettäviksi. Heidän vastaustensa avulla kartoi-timme lasten liikuntaa päiväkodissa sekä päiväkodin ulkopuolella.
Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusaiheen yhteisen kiinnostuksemme sekä vahvuuksiemme pohjalta. Työn aihe on ajankohtainen, sillä tällä hetkellä lasten lii-kuntasuositukset eivät tutkimusten mukaan täyty jokaisen lapsen kohdalla. Tällä hetkellä suositus on alle 8-vuotiaille lapsille kolme tuntia reipasta liikuntaa päi-vässä, mutta valitettavan usein ajanvietteeseen käytetyt laitteet, kuten puhelin, vievät lapsen huomion. Aikuisella on vastuu siitä, että lapsen oikeus liikkua toteu-tuu päivittäin. Halusimme selvittää, millainen rooli lastentarhanopettajalla on las-ten liikkumiseen kannustamisessa. Tarkastelimme myös, millä tavalla uusi var-haiskasvatussuunnitelma painottaa liikunnan merkitystä.
Opinnäytetyössämme nousivat selkeästi esille liikunnan monipuoliset ja myönteiset vaikutukset lapsen selviytymiseen arjessa. Liikunnan avulla alle 3-vuotias lapsi oppii sosiaalisia taitoja kuten vuorovaikutusta ja itsesäätelyä. Hän oppii myös sopimaan yhteisiä sääntöjä ja noudattamaan niitä sekä käsittelemään ja ratkaisemaan konflikteja.
Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusaiheen yhteisen kiinnostuksemme sekä vahvuuksiemme pohjalta. Työn aihe on ajankohtainen, sillä tällä hetkellä lasten lii-kuntasuositukset eivät tutkimusten mukaan täyty jokaisen lapsen kohdalla. Tällä hetkellä suositus on alle 8-vuotiaille lapsille kolme tuntia reipasta liikuntaa päi-vässä, mutta valitettavan usein ajanvietteeseen käytetyt laitteet, kuten puhelin, vievät lapsen huomion. Aikuisella on vastuu siitä, että lapsen oikeus liikkua toteu-tuu päivittäin. Halusimme selvittää, millainen rooli lastentarhanopettajalla on las-ten liikkumiseen kannustamisessa. Tarkastelimme myös, millä tavalla uusi var-haiskasvatussuunnitelma painottaa liikunnan merkitystä.
Opinnäytetyössämme nousivat selkeästi esille liikunnan monipuoliset ja myönteiset vaikutukset lapsen selviytymiseen arjessa. Liikunnan avulla alle 3-vuotias lapsi oppii sosiaalisia taitoja kuten vuorovaikutusta ja itsesäätelyä. Hän oppii myös sopimaan yhteisiä sääntöjä ja noudattamaan niitä sekä käsittelemään ja ratkaisemaan konflikteja.