Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen laaja-alaisen osaamisen osa-alueena varhaiskasvatuksessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koivisto, Aura (2018)
Koivisto, Aura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026137
Tiivistelmä
Koivisto, Aura. Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen laaja-alaisen osaamisen osa-alueena varhaiskasvatuksessa. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus.
Diak Helsinki, kevät 2018, 38 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa monilukutaidosta ja tieto- ja viestin-täteknologisesta osaamisesta laaja-alaisen osaamisen osa-alueena varhaiskasvatuksessa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteena oli jäsentää tietoa näistä suomalaisen varhaiskasvatuksen piirissä uusista käsitteistä, jotka ovat vahvasti läsnä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin epäsuoralla valinnalla kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja hyödyntämällä. Aineisto koostuu viidestä artikkelista, jotka on julkaistu vuosina 2011-2018. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksista ilmeni, että monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat merkityksellisiä jo varhaiskasvatusikäisille lapsille. Ne tukevat lasten kasvua aktiivi-siksi toimijoiksi ja parantavat lasten osallisuutta. Moninainen tekstiympäristö ja tieto- ja viestintäteknologia ovat osa lasten elinympäristöä, joten niihin liittyvien taitojen hallitseminen on välttämätöntä jo pienille lapsille. Näiden taitojen harjoittelu varhais-kasvatuksessa tasaa lasten välillä mahdollisesti olevia taitoeroja ja mahdollistaa tieto- ja viestintäteknologiaan tutustumisen myös lapsille, joilla ei ole siihen mahdollisuutta kotona.
Varhaiskasvattajalle monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen asetta-vat monenlaisia haasteita. Kasvattajien omat asenteet ja osaaminen määrittävät sitä, miten he hyödyntävät näitä teemoja käytännössä. Myös käytössä olevat rajalliset ta-loudelliset resurssit voivat estää tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen varhais-kasvatuksessa. Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat käsit-teinä haastavia ja niiden käytäntöön siirtäminen vaati kasvattajilta perehtyneisyyttä aiheeseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, laaja-alainen osaaminen, monilukutaito, tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Diak Helsinki, kevät 2018, 38 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa monilukutaidosta ja tieto- ja viestin-täteknologisesta osaamisesta laaja-alaisen osaamisen osa-alueena varhaiskasvatuksessa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteena oli jäsentää tietoa näistä suomalaisen varhaiskasvatuksen piirissä uusista käsitteistä, jotka ovat vahvasti läsnä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016.
Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin epäsuoralla valinnalla kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja hyödyntämällä. Aineisto koostuu viidestä artikkelista, jotka on julkaistu vuosina 2011-2018. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksista ilmeni, että monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat merkityksellisiä jo varhaiskasvatusikäisille lapsille. Ne tukevat lasten kasvua aktiivi-siksi toimijoiksi ja parantavat lasten osallisuutta. Moninainen tekstiympäristö ja tieto- ja viestintäteknologia ovat osa lasten elinympäristöä, joten niihin liittyvien taitojen hallitseminen on välttämätöntä jo pienille lapsille. Näiden taitojen harjoittelu varhais-kasvatuksessa tasaa lasten välillä mahdollisesti olevia taitoeroja ja mahdollistaa tieto- ja viestintäteknologiaan tutustumisen myös lapsille, joilla ei ole siihen mahdollisuutta kotona.
Varhaiskasvattajalle monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen asetta-vat monenlaisia haasteita. Kasvattajien omat asenteet ja osaaminen määrittävät sitä, miten he hyödyntävät näitä teemoja käytännössä. Myös käytössä olevat rajalliset ta-loudelliset resurssit voivat estää tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisen varhais-kasvatuksessa. Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat käsit-teinä haastavia ja niiden käytäntöön siirtäminen vaati kasvattajilta perehtyneisyyttä aiheeseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, laaja-alainen osaaminen, monilukutaito, tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen, kuvaileva kirjallisuuskatsaus