”Posilla” eteenpäin - Onnistumisen portaat leirielämän haasteissa : Toimintaohjeistus Lasten Kesä ry:n leiriohjaajille
Uusitalo, Tuula (2018)
Uusitalo, Tuula
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudistettu toimintaohjeistus lastensuojelujärjestö Lasten Kesä ry:n leirien ohjaajille haastaviin tilanteisiin leirillä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka aineisto on kerätty laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia tilanteita ohjaajat leireillä kokevat, kuinka haastavissa tilanteissa on toimittu ja oliko niissä käytetty apuna pärjäämisen portaita, joka oli aiempi toimintaohjeistus, sekä kuinka hoitaa tilanteet lapsen tai lasten pärjäämistä tukien ja häntä positiivisesti vahvistaen.
Kehittämistyön tutkimuksellinen osa suoritettiin monivaiheisesti. Aineistona oli yksityisten dokumenttien sisällönanalyysi toimintaohjeistuksen kokoamista varten sekä työpaja toimintaohjeistuksen käytettävyyden arviointimenetelmänä. Yksityisinä dokumentteina olivat kesän 2017 leirien päiväkirjat sekä leiriohjaajien palautekeskustelun muistiinpanot. Aineisto teemoitettiin ja aineistosta nousseiden teemojen pohjalta teoretisoitiin työn käsitteet. Aineiston pohjalta nousi neljä pääteemaa, joista kolme käsitteli haasteita ja neljäs tilanteiden ratkaisuja. Häiritsevä käytös nousee vahvimpana teemana esiin. Muut teemat olivat muut haastavat tilanteet, ohjaamisen haasteet ja tilanteiden ratkaisut. Päiväkirjojen aineisto tuotti riittävästi tietoa ilmiön ymmärtämiseen. Työpajan arviointi tuotti tarpeellista tietoa ohjeistuksen ulkoasuun, sisältöön ja toimivuuteen liittyen. Työpajan toimintaohjeistuksen arvioinnin pohjalta toimintaohjeistukseen tehtiin muutoksia, jonka jälkeen tuotettiin valmis toimintaohjeistus Lasten Kesä ry:n käyttöön.
Lasten Kesä ry:n leireillä käytetään positiivisen pedagogiikan mukaista lapsen positiivista vahvistamista ja kannustamista. Haastavissa tilanteissa toimimisessa tarvitaan selkeää toimintatapaa ja parempaa tiedonkulkua. Tilanteiden ratkaisumallit ovat toimivia ja toimintaohjeistuksen myötä selkeyttä tulee siihen, milloin tilanteessa edetään mihinkin vaiheeseen.
Kehittämistyön tutkimuksellinen osa suoritettiin monivaiheisesti. Aineistona oli yksityisten dokumenttien sisällönanalyysi toimintaohjeistuksen kokoamista varten sekä työpaja toimintaohjeistuksen käytettävyyden arviointimenetelmänä. Yksityisinä dokumentteina olivat kesän 2017 leirien päiväkirjat sekä leiriohjaajien palautekeskustelun muistiinpanot. Aineisto teemoitettiin ja aineistosta nousseiden teemojen pohjalta teoretisoitiin työn käsitteet. Aineiston pohjalta nousi neljä pääteemaa, joista kolme käsitteli haasteita ja neljäs tilanteiden ratkaisuja. Häiritsevä käytös nousee vahvimpana teemana esiin. Muut teemat olivat muut haastavat tilanteet, ohjaamisen haasteet ja tilanteiden ratkaisut. Päiväkirjojen aineisto tuotti riittävästi tietoa ilmiön ymmärtämiseen. Työpajan arviointi tuotti tarpeellista tietoa ohjeistuksen ulkoasuun, sisältöön ja toimivuuteen liittyen. Työpajan toimintaohjeistuksen arvioinnin pohjalta toimintaohjeistukseen tehtiin muutoksia, jonka jälkeen tuotettiin valmis toimintaohjeistus Lasten Kesä ry:n käyttöön.
Lasten Kesä ry:n leireillä käytetään positiivisen pedagogiikan mukaista lapsen positiivista vahvistamista ja kannustamista. Haastavissa tilanteissa toimimisessa tarvitaan selkeää toimintatapaa ja parempaa tiedonkulkua. Tilanteiden ratkaisumallit ovat toimivia ja toimintaohjeistuksen myötä selkeyttä tulee siihen, milloin tilanteessa edetään mihinkin vaiheeseen.