Ratsastuskoulun sisältömarkkinoinnin kehittäminen yritysblogin avulla : CASE: X
Talvi, Aurora (2018)
Talvi, Aurora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804144692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tutkia keskisuuren ratsastuskouluyrityksen sisältömarkkinointia ja luoda suosituksia sen jatkosta. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli tutkia, millaiset blogipostaukset ratsastuskoulun verkkosivuilla lisäävät verkkosivujen kävijäliikennettä. Toisena tavoitteena oli lisätä yrityksen verkkosivujen kävijäliikennettä verkkosivuille luodun blogin avulla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on tietoa sisältömarkkinoinnin perusteista, sosiaalisesta mediasta sekä blogeista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä havainnointia ja tutkimusotteena toimintatutkimusta. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa yrityksen blogiin luotiin sisältömarkkinoinnin periaatteita noudattaen sisältöä, joka jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Yrityksen verkkosivujen kävijämääriä seurattiin Google Analytics -työkalun avulla. Myös yrityksen sosiaalisen median kanavia ja niiden tykkäysmääriä sekä kommentteja seurattiin testijakson aikana.
Testijakson ajalta kerätyt tulokset osoittivat, että blogin kautta toteutettu sisältömarkkinointi kasvattaa selkeästi yrityksen verkkosivujen kävijäliikennettä. Tutkimuksen pohjalta todettiin sisältömarkkinoinnin sopivan ratsastuskoululle ja tuloksina syntyi lisäksi suosituksia ratsastuskoulun sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa on tietoa sisältömarkkinoinnin perusteista, sosiaalisesta mediasta sekä blogeista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä havainnointia ja tutkimusotteena toimintatutkimusta. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa yrityksen blogiin luotiin sisältömarkkinoinnin periaatteita noudattaen sisältöä, joka jaettiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Yrityksen verkkosivujen kävijämääriä seurattiin Google Analytics -työkalun avulla. Myös yrityksen sosiaalisen median kanavia ja niiden tykkäysmääriä sekä kommentteja seurattiin testijakson aikana.
Testijakson ajalta kerätyt tulokset osoittivat, että blogin kautta toteutettu sisältömarkkinointi kasvattaa selkeästi yrityksen verkkosivujen kävijäliikennettä. Tutkimuksen pohjalta todettiin sisältömarkkinoinnin sopivan ratsastuskoululle ja tuloksina syntyi lisäksi suosituksia ratsastuskoulun sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi.