Henkilökohtaisen päästökaupan toteuttaminen : case: Lahti CitiCAP
Väisänen, Petteri (2018)
Väisänen, Petteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803303984
Tiivistelmä
Henkilökohtaisella päästökaupalla viitataan jokaisen yksilön omien, ympäristölle haitallisten päästöjen, vähentämistä omien ratkaisujen kautta. Lahden CitiCAP-hankkeessa näitä päästöjen vähennyksiä pyritään suorittamaan yksilön liikkumistapojen muutosten myötä. Henkilökohtaiseen päästökauppaan liittyen on suoritettu useita tutkimuksia eri puolilla maailmaa. Lahden CitiCAP-hankkeella on mittava taloudellinen tuki EU:n tukirahastolta ja sen avulla on tarkoitus kehittää henkilökohtaisen päästökaupan malli. Sen lisäksi kehitetään seurantaan tarkoitettu älypuhelinsovellus ja älykäs pyöräreitti Lahden keskustasta eteläsuuntaan Launeelle.
Opinnäytetyössä arvioidaan aiempia henkilökohtaisen päästökaupan malleja, kerätään niistä tietoja sekä kehitetään ehdotelmia toimivan mallin suunnittelemiseksi. Asukkaiden mukaan saaminen ja kannusteiden tasapainottaminen nousevat suureen rooliin. Osa esitetyistä ratkaisuista on suunnattu hankkeen aikajanan (2018-2021) jälkeiselle ajalle. Muun muassa pelillistäminen ja esimerkiksi CitiCAP-hankkeen liittäminen jo olemassaolevaan EU ETS malliin esitetään mahdollisina ratkaisuna. Työssä sivutaan myös lainsäädäntöä ja pohditaan sen mahdollisia muutoksia tai vaikutuksia henkilökohtaiseen päästökauppaan.
Opinnäytetyössä arvioidaan aiempia henkilökohtaisen päästökaupan malleja, kerätään niistä tietoja sekä kehitetään ehdotelmia toimivan mallin suunnittelemiseksi. Asukkaiden mukaan saaminen ja kannusteiden tasapainottaminen nousevat suureen rooliin. Osa esitetyistä ratkaisuista on suunnattu hankkeen aikajanan (2018-2021) jälkeiselle ajalle. Muun muassa pelillistäminen ja esimerkiksi CitiCAP-hankkeen liittäminen jo olemassaolevaan EU ETS malliin esitetään mahdollisina ratkaisuna. Työssä sivutaan myös lainsäädäntöä ja pohditaan sen mahdollisia muutoksia tai vaikutuksia henkilökohtaiseen päästökauppaan.