ENSIHOIDON OSAAMISEN ARVIOINTITOIMENPITEET SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULUSSA : opetusvideot
Lahti, Sini; Tuominen, Karoliina (2018)
Lahti, Sini
Tuominen, Karoliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803293967
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opetusvideot ensihoidon opetuksessa käytettäviin taitopaja-arviointeihin Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Opetusvideot tehtiin suoniyhteyden avaamisesta ja nestehoidon aloitukses-ta, CPAP-ylipainehappihoidosta, hengitystien varmistamisesta ja ventiloinnista, murtuneen raajan reponoinnista, sekä aikuisen paineluelvytyksestä ja defibrillaatiosta.
Opinnäytetyön raportti sisältää teoriatietoa perustason ensihoitajan kompetensseista ja osaamisen arvioinneista, sekä teoriapohjan kyseisiin viiteen eri toimenpiteeseen. Tavoiteena oli kehittää ensihoitajaopiskelijoiden taitoja, sekä helpottaa valmistautumista ensihoidon perustason osaamisen arviointeihin ja työelämään. Työn toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö tuotettiin analysoimalla teoriatietoa ja laatimalla osaamisen viidestä arviointitoimenpiteista opetusvideot. Opetusvideot perustuvat työntekovaiheessa vallitseviin hoito-ohjeisiin ja teoriatietoon. Raportissa käsiteltiin videoiden merkitystä opetuksessa ja oppimisessa. Videot tuotettiin laaduk-kaasti, selkeästi ja nykyaikaisin menetelmin. Videot ladattiin Youtube-palveluun kaikkien halukkaiden käytettäväksi.
Savonia-ammattikorkeakoulu hyödyntää opinnäytetyön oppimismateriaalia ensihoidon tutkinto-ohjelmassa sekä perustason ensihoidon opetuksessa ja osaamisen arvioinneissa. Opiskelijat voivat myös hyödyntää opetusvideoita koko opintojen ajan, sillä niitä ei ole sidottu mihinkään tiettyyn opintojaksoon. Opinnäytetyöstä on valtakunnallisesti hyötyä kaikille ensihoidon opiskelijoille. Jatkossa osaamisen arvioinnin toimenpidealueita tulisi laajentaa, koska en-sihoitopalvelut muuttuvat sekä kehittyvät koko ajan. Nykypäivänä potilasohjaus sekä hoidontarpeen arviointi ovat isossa osassa ensihoitoa.
Opinnäytetyön raportti sisältää teoriatietoa perustason ensihoitajan kompetensseista ja osaamisen arvioinneista, sekä teoriapohjan kyseisiin viiteen eri toimenpiteeseen. Tavoiteena oli kehittää ensihoitajaopiskelijoiden taitoja, sekä helpottaa valmistautumista ensihoidon perustason osaamisen arviointeihin ja työelämään. Työn toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyö tuotettiin analysoimalla teoriatietoa ja laatimalla osaamisen viidestä arviointitoimenpiteista opetusvideot. Opetusvideot perustuvat työntekovaiheessa vallitseviin hoito-ohjeisiin ja teoriatietoon. Raportissa käsiteltiin videoiden merkitystä opetuksessa ja oppimisessa. Videot tuotettiin laaduk-kaasti, selkeästi ja nykyaikaisin menetelmin. Videot ladattiin Youtube-palveluun kaikkien halukkaiden käytettäväksi.
Savonia-ammattikorkeakoulu hyödyntää opinnäytetyön oppimismateriaalia ensihoidon tutkinto-ohjelmassa sekä perustason ensihoidon opetuksessa ja osaamisen arvioinneissa. Opiskelijat voivat myös hyödyntää opetusvideoita koko opintojen ajan, sillä niitä ei ole sidottu mihinkään tiettyyn opintojaksoon. Opinnäytetyöstä on valtakunnallisesti hyötyä kaikille ensihoidon opiskelijoille. Jatkossa osaamisen arvioinnin toimenpidealueita tulisi laajentaa, koska en-sihoitopalvelut muuttuvat sekä kehittyvät koko ajan. Nykypäivänä potilasohjaus sekä hoidontarpeen arviointi ovat isossa osassa ensihoitoa.