Visuaalinen markkinointiviestintä Japanissa : Ohjeistus suomalaisyritysten käyttöön
Kamila, Michael (2018)
Kamila, Michael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803183487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803183487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Japanin markkinoille pyrkivien suomalaisyritysten käyttöön suunnattu visuaalisen markkinointiviestinnän opas. Japanin haastavan liiketoimintaympäristön lisäksi, maan kieli ja kulttuuri asettavat omat vaatimuksensa tulokasyrityksille. Työn lähtökohtana oli, että visuaalisen markkinointiviestinnän keinoin voidaan kuroa umpeen kieli- ja kulttuurierojen aiheuttamaa tyhjiötä. Työ toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin.
Toimeksiantajana oli Aasian alueen liike-elämään ja markkinointiin erikoistunut Avaintulos Oy. Oppaan tarkoituksena on täydentää yrityksen Japania koskevaa koulutusmateriaalia. Opas koostettiin hyödyntäen Japanissa jo menestyneiden Suomesta lähtöisin olevien yritysten visuaalisen markkinointiviestinnän osaamista. Tämä tehtiin havainnoimalla yritysten internet-sivuilla ja sosiaalisessa mediassa japanilaisille suunnattua kuvamateriaalia sekä haastattelemalla kahta Japanin markkinalla toimivaa suomalaisyritystä. Lisäksi oppaaseen ammennettiin aihetta koskevaa tietoa kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista.
Työn tuloksena syntyi visuaalisen markkinointiviestinnän opas, jossa esitellään suomalaisyritysten Japanin markkinalla suosimat keskeiset visuaaliset teemat ja sosiaalisen median kanavat. Siinä kerrotaan myös suomalaisten lähtökohtien hyödyntämisestä Japanin markkinalla ja käsitellään japanilaista kulttuuria visuaalisen markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Toimeksiantajana oli Aasian alueen liike-elämään ja markkinointiin erikoistunut Avaintulos Oy. Oppaan tarkoituksena on täydentää yrityksen Japania koskevaa koulutusmateriaalia. Opas koostettiin hyödyntäen Japanissa jo menestyneiden Suomesta lähtöisin olevien yritysten visuaalisen markkinointiviestinnän osaamista. Tämä tehtiin havainnoimalla yritysten internet-sivuilla ja sosiaalisessa mediassa japanilaisille suunnattua kuvamateriaalia sekä haastattelemalla kahta Japanin markkinalla toimivaa suomalaisyritystä. Lisäksi oppaaseen ammennettiin aihetta koskevaa tietoa kirjallisuudesta ja verkkojulkaisuista.
Työn tuloksena syntyi visuaalisen markkinointiviestinnän opas, jossa esitellään suomalaisyritysten Japanin markkinalla suosimat keskeiset visuaaliset teemat ja sosiaalisen median kanavat. Siinä kerrotaan myös suomalaisten lähtökohtien hyödyntämisestä Japanin markkinalla ja käsitellään japanilaista kulttuuria visuaalisen markkinointiviestinnän näkökulmasta.