Asiakastyytyväisyystutkimus case: : Tippoint.fi-rekrytointisivuston toimivuus
Sillanpää, Atte (2018)
Sillanpää, Atte
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803032979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803032979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tippoint.fi-sivuston käyttäjien tyytyväisyyttä sivuston toimivuuteen. Työssä tutkittiin, miten sivuston toimivuus, tehokkuus ja käytettävyys vaikuttavat käyttäjien tyytyväisyyteen. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä asioita käyttäjät hakevat sivustolta, ja minkä kanavien kautta he eniten hakevat tietoa avoimista työpaikoista. Verkkosivujen lisäksi työssä haluttiin selvittää miten avoimien työpaikkojen määrä vaikuttaa käyttäjien tyytyväisyyteen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, kyselylomaketta apuna käyttäen. Kyselylomake toteutettiin www-lomakkeen muodossa, ja se lähetettiin Tippoint.fi-sivuston käyttäjien sähköpostiin nettilinkkinä.
Kyselyn tavoitteena oli saada tärkeää tietoa käyttäjien navigoinnista sivuilla, sillä vastaavaa tutkimusta ei yrityksessä ole aiemmin tehty. Tulosten perusteella Tippoint.fi-sivusto pystyy tekemään parannuksia sivustoon sekä uudistamaan ja kehittämään toimintaansa käyttäjien toivomaan suuntaan.
Tutkimuksen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyyden tutkimiseen sekä toimivien verkkosivujen luomiseen. Asiakastyytyväisyyden osalta työssä tutkittiin, mikä luo hyvää asiakastyytyväisyyttä sekä mistä asioista asiakastyytyväisyys muodostuu. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata juuri asiakastyytyväisyyskyselyllä. Käsiteltäessä verkkosivuja, työssä tutkittiin millaiset ovat hyvät verkkosivut sisällöllisesti sekä visuaalisesti. Myös verkkosivujen navigaatiota tutkittiin tarkemmin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastyytyväisyys on suhteellisen hyvällä tasolla Tippoint.fi-sivustolla. Sivuston käytettävyys ja toimivuus on käyttäjien mielestä hyvällä tasolla sekä myös visuaalinen ilme on käyttäjäystävällistä. Saadun palautteen perusteella sivujen sisältö kaipaa parannusta, varsinkin avoimien työpaikkojen suhteen käyttäjät haluaisivat enemmän tarjontaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, kyselylomaketta apuna käyttäen. Kyselylomake toteutettiin www-lomakkeen muodossa, ja se lähetettiin Tippoint.fi-sivuston käyttäjien sähköpostiin nettilinkkinä.
Kyselyn tavoitteena oli saada tärkeää tietoa käyttäjien navigoinnista sivuilla, sillä vastaavaa tutkimusta ei yrityksessä ole aiemmin tehty. Tulosten perusteella Tippoint.fi-sivusto pystyy tekemään parannuksia sivustoon sekä uudistamaan ja kehittämään toimintaansa käyttäjien toivomaan suuntaan.
Tutkimuksen viitekehys pohjautui asiakastyytyväisyyden tutkimiseen sekä toimivien verkkosivujen luomiseen. Asiakastyytyväisyyden osalta työssä tutkittiin, mikä luo hyvää asiakastyytyväisyyttä sekä mistä asioista asiakastyytyväisyys muodostuu. Asiakastyytyväisyyttä voidaan mitata juuri asiakastyytyväisyyskyselyllä. Käsiteltäessä verkkosivuja, työssä tutkittiin millaiset ovat hyvät verkkosivut sisällöllisesti sekä visuaalisesti. Myös verkkosivujen navigaatiota tutkittiin tarkemmin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakastyytyväisyys on suhteellisen hyvällä tasolla Tippoint.fi-sivustolla. Sivuston käytettävyys ja toimivuus on käyttäjien mielestä hyvällä tasolla sekä myös visuaalinen ilme on käyttäjäystävällistä. Saadun palautteen perusteella sivujen sisältö kaipaa parannusta, varsinkin avoimien työpaikkojen suhteen käyttäjät haluaisivat enemmän tarjontaa.