Kakarat kirjastossa : Kirjastopalvelut Oulun kaupunginkirjastossa alle kouluikäisille
Sivula, Inka; Mikola, Jenni (2018)
Sivula, Inka
Mikola, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Oulun kaupunginkirjaston tarjoamat palvelut alle kouluikäisille. Tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin erilaisia lapsille tarkoitettuja palveluita tunnetaan ja ollaanko niihin tyytyväisiä. Kehittämisnäkökulmana opinnäytetyöhön sisältyvässä kyselyssä ehdotetaan asiakkaille mahdollisia uusia palveluita ja selvitetään heidän kiinnostustaan niitä kohtaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu erilaisia lasten kirjastopalveluita käsittelevistä teoksista. Palveluiden, kuten satutuntien, lorutuokioiden ja musiikkileikkikoulun käsitteitä on avattu ja selvitetty niiden toimintatapoja ja merkityksiä. Tietoperusta sisältää myös selvityksen Oulun kirjastojen alle kouluikäisille tarjoamista palveluista sekä niistä Helmet-kirjastojen palveluista, joita käytettiin esimerkkeinä mahdollisista uusista palveluista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin tilastollista menetelmää ja sen työkaluna kyselyä, johon palveluihin osallistuvien lasten vanhemmat vastasivat. Kysely toteutettiin informoituna kyselynä ja se käytiin pitämässä neljässä eri lasten tapahtumassa yhteensä kolmella eri kirjastolla. Vastauksia kyselyyn saatiin 25 kappaletta. Vähäisen vastausmäärän vuoksi kyselyn tuloksista oli vaikea saada luotettavia johtopäätöksiä.
Kyselyn vastauksista saaduista tuloksista voitiin päätellä, että satutunnit ovat kirjaston lapsille tarjoamista palveluista tunnetuin. Muista palveluista oltiin selvillä yleensä vain niistä, joita on tarjolla omassa lähikirjastossa ja joita asiakkaat itse aktiivisesti käyttävät. Kirjastot voisivat hyödyntää kyselyn tuloksia suunnitellessaan uusia lapsille suunnattuja palveluita tai kehittäessään nykyisiä. Silloin opinnäytetyön sisältämä kysely voitaisiin toteuttaa laajempana ja siten saada siitä luotettavammat tulokset.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu erilaisia lasten kirjastopalveluita käsittelevistä teoksista. Palveluiden, kuten satutuntien, lorutuokioiden ja musiikkileikkikoulun käsitteitä on avattu ja selvitetty niiden toimintatapoja ja merkityksiä. Tietoperusta sisältää myös selvityksen Oulun kirjastojen alle kouluikäisille tarjoamista palveluista sekä niistä Helmet-kirjastojen palveluista, joita käytettiin esimerkkeinä mahdollisista uusista palveluista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin tilastollista menetelmää ja sen työkaluna kyselyä, johon palveluihin osallistuvien lasten vanhemmat vastasivat. Kysely toteutettiin informoituna kyselynä ja se käytiin pitämässä neljässä eri lasten tapahtumassa yhteensä kolmella eri kirjastolla. Vastauksia kyselyyn saatiin 25 kappaletta. Vähäisen vastausmäärän vuoksi kyselyn tuloksista oli vaikea saada luotettavia johtopäätöksiä.
Kyselyn vastauksista saaduista tuloksista voitiin päätellä, että satutunnit ovat kirjaston lapsille tarjoamista palveluista tunnetuin. Muista palveluista oltiin selvillä yleensä vain niistä, joita on tarjolla omassa lähikirjastossa ja joita asiakkaat itse aktiivisesti käyttävät. Kirjastot voisivat hyödyntää kyselyn tuloksia suunnitellessaan uusia lapsille suunnattuja palveluita tai kehittäessään nykyisiä. Silloin opinnäytetyön sisältämä kysely voitaisiin toteuttaa laajempana ja siten saada siitä luotettavammat tulokset.