Tuotekehitys TradeAway-opetuspelin projektisykleissä
Koivisto, Waltteri (2018)
Koivisto, Waltteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koostaa sekä kommentoida TradeAway-opetuspelin neljän ensimmäisen peliprojektin projektisyklin toteutusta tuotekehityksen näkökulmasta. Projektisyklit toteutettiin syksyn 2015 ja kevään 2017 aikavälillä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää TradeAway-opetuspelin jatkokehitykseen osallistuvien Laurea-ammattikorkeakoulun projektitiimin jäsenien sekä yhteistyökumppaneiden perehdyttämiseen peliprojektien menneistä vaiheista sekä niihin liittyneistä onnistumisista ja ongelmakohdista. Tuotekehitykseen keskittyminen auttaa ymmärtämään, millaiset asiat voivat hidastaa pelinkehitystä ja miten mahdollisiin ongelmiin voidaan reagoida ajoissa.
Opinnäytetyön pohjatyö alkoi 102-sivuisen tiivistelmän laatimisella neljän peliprojektisyklin aikana tuotetusta dokumentaatiosta. Dokumentaatio sisälsi loppuraporttien ja opetuspeliä varten laadittujen tiedostojen lisäksi jokaisen peliprojektin ohjaaja- ja yhteistyökumppanitapaamisten muistiot. Muistioista hahmottui viikoittaisen projektityöskentelyn ja pelinkehityksen eteneminen projekteissa.
Kooste sisältää vain kaikista havainnollisimmat peliprojekteihin liittyvistä dokumenteista ja sen rajaamisessa käytettiin induktiivista tutkimusmenetelmää. Kooste on hyödynnettävissä vain Laurean projektitiimien sisäisesti johtuen sen sisältämistä pelinkehityksen yksityiskohdista ja yhteistyökumppaneiden nimistä. Tämän jälkeen tuotekehityksestä kirjoitetun teoriaperustan avulla kooste ns. värikoodattiin deduktiivisesti. Värikoodauksen avulla jaotellun teoriaperustan pääkohtia hyödynnettiin koosteen sisällön jaottelussa ja tulkinnassa tuotekehityksen osa-alueisiin perustuen.
Kriittisimmät esille nousseet ongelmakohdat peliprojekteissa olivat resurssien hallinta sekä projektitiimien ja yhteistyökumppaneiden sitoutuminen peliprojekteihin. Yhteistyökumppaneita, tapaamisia sekä järjestettäviä tapahtumia oli runsaasti peliprojektien aikana. Tämä vei aikaa opetuspelin käytännön toteutukseen keskittymiseltä. Lisäksi monen eri jatkokehityslinjan toteuttaminen samanaikaisesti usein vain yhden Laurean projektitiimin toimesta oli kuluttavaa.
Ongelmia lisäsi se, että jokaisen peliprojektin aikana Laurean projektitiimin tai yhteistyökumppanien henkilöstö sekä innokkuus kehitystyötä kohtaan vaihtelivat. Varsinkin tulevien Laurean projektitiimin opiskelijoiden sitoutumista peliprojekteihin täytyy parantaa tehokkaammalla perehdytyksellä.
TradeAway-opetuspelin jatkokehitykselle asetettujen tavoitteiden jakaminen useamman Laurean projektitiimin toteutettavaksi helpottaisi ajankäytöllistä resurssipulaa. Yhteistyökumppaneiden kanssa tulisi sopia pitkäaikaisempia yhteisiä tavoitteita, ja heidän kanssaan kommunikointi tulisi jakaa projektitiimeittäin. Peliprojektien aikana toteutettiin toimiva opetuspeli kansainvälisestä vientikaupankäynnistä sekä paljon peliä tukevaa opetusmateriaalia, joten projektit onnistuivat pääosin mainiosti.
Opinnäytetyön pohjatyö alkoi 102-sivuisen tiivistelmän laatimisella neljän peliprojektisyklin aikana tuotetusta dokumentaatiosta. Dokumentaatio sisälsi loppuraporttien ja opetuspeliä varten laadittujen tiedostojen lisäksi jokaisen peliprojektin ohjaaja- ja yhteistyökumppanitapaamisten muistiot. Muistioista hahmottui viikoittaisen projektityöskentelyn ja pelinkehityksen eteneminen projekteissa.
Kooste sisältää vain kaikista havainnollisimmat peliprojekteihin liittyvistä dokumenteista ja sen rajaamisessa käytettiin induktiivista tutkimusmenetelmää. Kooste on hyödynnettävissä vain Laurean projektitiimien sisäisesti johtuen sen sisältämistä pelinkehityksen yksityiskohdista ja yhteistyökumppaneiden nimistä. Tämän jälkeen tuotekehityksestä kirjoitetun teoriaperustan avulla kooste ns. värikoodattiin deduktiivisesti. Värikoodauksen avulla jaotellun teoriaperustan pääkohtia hyödynnettiin koosteen sisällön jaottelussa ja tulkinnassa tuotekehityksen osa-alueisiin perustuen.
Kriittisimmät esille nousseet ongelmakohdat peliprojekteissa olivat resurssien hallinta sekä projektitiimien ja yhteistyökumppaneiden sitoutuminen peliprojekteihin. Yhteistyökumppaneita, tapaamisia sekä järjestettäviä tapahtumia oli runsaasti peliprojektien aikana. Tämä vei aikaa opetuspelin käytännön toteutukseen keskittymiseltä. Lisäksi monen eri jatkokehityslinjan toteuttaminen samanaikaisesti usein vain yhden Laurean projektitiimin toimesta oli kuluttavaa.
Ongelmia lisäsi se, että jokaisen peliprojektin aikana Laurean projektitiimin tai yhteistyökumppanien henkilöstö sekä innokkuus kehitystyötä kohtaan vaihtelivat. Varsinkin tulevien Laurean projektitiimin opiskelijoiden sitoutumista peliprojekteihin täytyy parantaa tehokkaammalla perehdytyksellä.
TradeAway-opetuspelin jatkokehitykselle asetettujen tavoitteiden jakaminen useamman Laurean projektitiimin toteutettavaksi helpottaisi ajankäytöllistä resurssipulaa. Yhteistyökumppaneiden kanssa tulisi sopia pitkäaikaisempia yhteisiä tavoitteita, ja heidän kanssaan kommunikointi tulisi jakaa projektitiimeittäin. Peliprojektien aikana toteutettiin toimiva opetuspeli kansainvälisestä vientikaupankäynnistä sekä paljon peliä tukevaa opetusmateriaalia, joten projektit onnistuivat pääosin mainiosti.