Päiväkirurgisen potilaan postoperatiivinen ohjaus
Strand, Erika; Lindström, Mirva (2018)
Strand, Erika
Lindström, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää päiväkirurgisen potilaan postoperatiivista ohjausta tietyssä päiväkirurgisessa yksikössä. Tarkoituksena oli luoda hoitajille apuväline avuksi postoperatiivisiin potilasohjaustilanteisiin. Teoreettisena taustana toimi potilasohjaus ja menetelmänä käytettiin juurruttamista. Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli selvittää potilasohjauksen kehittämiskohdat, sekä tarpeet niiden vahvistamiselle tässä kyseisessä yksikössä.
Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella sekä havainnoimalla. Kyselyyn vastasi viisi päiväkirurgisen yksikön hoitajaa. Havainnointi tapahtui kahtena eri kertana. Vastauksien sekä havainnoinnin pohjalta rakennettiin tuotos, joka on taskukortti. Tämän jälkeen se annettiin tilaajan käyttöön, ja siitä pyydettiin kirjallinen strukturoitu arviointi, johon vastasi seitsemän päiväkirurgisen yksikön hoitajaa. Arvioinnin pohjalta taskukorttia muokattiin, ja lopullinen taskukortti annettiin tilaajan käyttöön joulukuussa. Kyseisessä yksikössä pidettiin myös osastotunti, jonka tavoitteena oli innostaa henkilökuntaa käyttämään taskukorttia apuvälineenä ohjaustilanteissa.
Tuotoksen arvioinnissa tuli ilmi, että vastaajien mielestä taskukortin ulkoasu oli selkeä. Valtaosan vastaajien mielestä asia eteni johdonmukaisesti, ja otsikointi sekä kappalejaot koettiin selkeinä. Suurin osa koki, että tietoa oli sopivasti, mutta vastauksissa oltiin myös eriävää mieltä. Arviointilomakkeesta tuli myös ilmi, että opinnäytetyön tilaajayksikössä hoitajan vastuu potilasohjeiden suunnittelussa on hyvin rajattu, ja hoitaja toimii pitkälti kirurgin määräämien ohjeiden mukaisesti.
Johtopäätöksinä voidaan opinnäytetyön pohjalta todeta potilasohjauksen olevan todella tärkeää potilaan toipumisen kannalta. Taskukortin todettiin olevan hyvä vastavalmistuneelle hoitajalle tai uudelle työntekijälle, joten sitä olisi hyvä käyttää esimerkiksi perehdytyksessä. Vaikka hoitajat kokevat toteuttavansa hyvää potilasohjausta kyseisessä yksikössä, on hyvä olla olemassa muistutus hyvästä potilasohjauksesta helposti saatavilla. Jatkotutkimuksena voitaisiin vielä arvioida taskukortin käyttöä ja sen hyötyä pidemmällä aikavälillä, kuten puolen vuoden päästä. Tutkimuksen tiedonantajilta kävi myös ilmi, että työyhteisöön on tulossa melko paljon uusia työntekijöitä, joten voisi olla hyödyllistä arvioida taskukorttia osana heidän perehdytystään.
Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella sekä havainnoimalla. Kyselyyn vastasi viisi päiväkirurgisen yksikön hoitajaa. Havainnointi tapahtui kahtena eri kertana. Vastauksien sekä havainnoinnin pohjalta rakennettiin tuotos, joka on taskukortti. Tämän jälkeen se annettiin tilaajan käyttöön, ja siitä pyydettiin kirjallinen strukturoitu arviointi, johon vastasi seitsemän päiväkirurgisen yksikön hoitajaa. Arvioinnin pohjalta taskukorttia muokattiin, ja lopullinen taskukortti annettiin tilaajan käyttöön joulukuussa. Kyseisessä yksikössä pidettiin myös osastotunti, jonka tavoitteena oli innostaa henkilökuntaa käyttämään taskukorttia apuvälineenä ohjaustilanteissa.
Tuotoksen arvioinnissa tuli ilmi, että vastaajien mielestä taskukortin ulkoasu oli selkeä. Valtaosan vastaajien mielestä asia eteni johdonmukaisesti, ja otsikointi sekä kappalejaot koettiin selkeinä. Suurin osa koki, että tietoa oli sopivasti, mutta vastauksissa oltiin myös eriävää mieltä. Arviointilomakkeesta tuli myös ilmi, että opinnäytetyön tilaajayksikössä hoitajan vastuu potilasohjeiden suunnittelussa on hyvin rajattu, ja hoitaja toimii pitkälti kirurgin määräämien ohjeiden mukaisesti.
Johtopäätöksinä voidaan opinnäytetyön pohjalta todeta potilasohjauksen olevan todella tärkeää potilaan toipumisen kannalta. Taskukortin todettiin olevan hyvä vastavalmistuneelle hoitajalle tai uudelle työntekijälle, joten sitä olisi hyvä käyttää esimerkiksi perehdytyksessä. Vaikka hoitajat kokevat toteuttavansa hyvää potilasohjausta kyseisessä yksikössä, on hyvä olla olemassa muistutus hyvästä potilasohjauksesta helposti saatavilla. Jatkotutkimuksena voitaisiin vielä arvioida taskukortin käyttöä ja sen hyötyä pidemmällä aikavälillä, kuten puolen vuoden päästä. Tutkimuksen tiedonantajilta kävi myös ilmi, että työyhteisöön on tulossa melko paljon uusia työntekijöitä, joten voisi olla hyödyllistä arvioida taskukorttia osana heidän perehdytystään.