Erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden hyvinvoinnin tukeminen
Kuotesaho, Mirja (2018)
Kuotesaho, Mirja
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241605
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun seudun omaishoitajat ry:n Hyvinvoiva perhe HYPE -hanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla osallistujien kokemuksia siitä, miten Hyvinvoiva perhe HYPE -hanke on tukenut perheiden hyvinvointia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa, jonka avulla voidaan kehittää erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden hyvinvointia tukevia palveluita. Opinnäytetyön tilaaja voi mahdollisesti hyödyntää työn tuloksia toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hankkeen toiminnan kuvauksesta ja ekokulttuurisesta teoriasta. Lisäksi käsitellään erityisen tuen tarpeita, vanhemmuuden ja koko perheen tukemista. Käsittelen tietoperustassa perheiden arkea, lapsen ja vanhemman välistä suhdetta sekä yhteiskunnallisia rakenteita.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka sisältää myös määrällisiä piirteitä. Keräsin aineiston Internet-kyselylomakkeella hankkeen sähköpostituslistalla olevilta henkilöiltä. Analysoin aineiston teemoittelulla.
Vastausten perusteella keskeisimmät tulokset olivat tietoisuuden lisääntyminen, voimaantuminen sekä tuen saaminen ja vertaistuki. Tulosten perusteella hankkeen toiminnot ovat tukeneet koko perheen hyvinvointia. Vertaistuki koettiin merkityksellisimmäksi tuen muodoksi tiedollisen tuen lisäksi. Toimintojen kautta vanhemman tietoisuus itsestä ja lapsen tarpeista on lisääntynyt sekä toimintaan osallistuminen on ollut voimaannuttavaa. Osallistujat ovat kokeneet toiminnan merkityksellisenä ja hankkeen toiminnoilla on tuettu perheenjäsenten välisiä suhteita tukemalla vanhempien jaksamista sekä tuomalla arkeen uusia toimintamenetelmiä.
Keskeisimpinä johtopäätöksinä, voidaan todeta, että koko perheen hyvinvointia on tuettu vanhemmuuden tukemisen kautta. Tukemalla perheiden tavallista arkea, voidaan lisätä hyvinvointia ekokulttuurisen teorian mikrotasolla.
Jatkokehittämisaiheena opinnäytetyöstä voisi olla vertaistuen kehittäminen eri muodoissa, esimerkiksi Internetissä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hankkeen toiminnan kuvauksesta ja ekokulttuurisesta teoriasta. Lisäksi käsitellään erityisen tuen tarpeita, vanhemmuuden ja koko perheen tukemista. Käsittelen tietoperustassa perheiden arkea, lapsen ja vanhemman välistä suhdetta sekä yhteiskunnallisia rakenteita.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka sisältää myös määrällisiä piirteitä. Keräsin aineiston Internet-kyselylomakkeella hankkeen sähköpostituslistalla olevilta henkilöiltä. Analysoin aineiston teemoittelulla.
Vastausten perusteella keskeisimmät tulokset olivat tietoisuuden lisääntyminen, voimaantuminen sekä tuen saaminen ja vertaistuki. Tulosten perusteella hankkeen toiminnot ovat tukeneet koko perheen hyvinvointia. Vertaistuki koettiin merkityksellisimmäksi tuen muodoksi tiedollisen tuen lisäksi. Toimintojen kautta vanhemman tietoisuus itsestä ja lapsen tarpeista on lisääntynyt sekä toimintaan osallistuminen on ollut voimaannuttavaa. Osallistujat ovat kokeneet toiminnan merkityksellisenä ja hankkeen toiminnoilla on tuettu perheenjäsenten välisiä suhteita tukemalla vanhempien jaksamista sekä tuomalla arkeen uusia toimintamenetelmiä.
Keskeisimpinä johtopäätöksinä, voidaan todeta, että koko perheen hyvinvointia on tuettu vanhemmuuden tukemisen kautta. Tukemalla perheiden tavallista arkea, voidaan lisätä hyvinvointia ekokulttuurisen teorian mikrotasolla.
Jatkokehittämisaiheena opinnäytetyöstä voisi olla vertaistuen kehittäminen eri muodoissa, esimerkiksi Internetissä.