BRÄNDIN VAHVUUS : Sidosryhmien vaikutus brändiin Case Oy HIFK-Hockey AB
Hurtig, Sari (2018)
Hurtig, Sari
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801221500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801221500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oy HIFK-Hockey AB. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan brändin vahvuutta ja vahvuuden perustaa. Teoriaosassa tutkitaan brändin käsitettä ja brändin rakentamista, samoin kuin brändi-identiteettiä ja brändistrategiaa. Teoriaosa sisältää myös kattavan toimeksiantajan esittelyn. Tutkimusosiossa tutkittiin toimeksiantajan sidosryhmiä ja niiden sitoutuneisuutta brändiin. Tutkimuksella haluttiin selvittää syitä vahvaan brändiin, etsiä kehittämiskohteita ja mahdollisia heikkoja sidosryhmäsidonnaisuuksia. Saatuja tuloksia voidaan käyttää markkinoinnin suunnittelussa sekä kehitettäessä brändiä.
Työ toteutettiin käyttäen aineistotriangulaatiota, jossa yhdisteltiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen perustana olivat tietopohjan lisäksi eri sidosryhmien henkilökohtaiset haastattelut ja laajaan vastaajamäärään perustunut kannattajatutkimus. Varsinkin kannattajatutkimuksella saatiin paljon tarpeellista tutkimusmateriaalia sen korkean vastaajamäärän takia. Kerätyt tiedot analysointiin ja niistä etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin
Tutkimuksen tuloksena saatiin toimeksiantajalle kattava, tuore käsitys brändin nykytilanteesta ja varsinkin sen suurimman sidosryhmän eli kannattajien sitoutuneisuudesta brändiin. Toimeksiantaja kykenee hyödyntämään tuloksia työkaluna markkinoinnissa ja solmiessaan uusia yhteistyösopimuksia. Yleisellä tasolla tutkimus antaa malliesimerkin vahvan brändin luomisesta.
Työ toteutettiin käyttäen aineistotriangulaatiota, jossa yhdisteltiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen perustana olivat tietopohjan lisäksi eri sidosryhmien henkilökohtaiset haastattelut ja laajaan vastaajamäärään perustunut kannattajatutkimus. Varsinkin kannattajatutkimuksella saatiin paljon tarpeellista tutkimusmateriaalia sen korkean vastaajamäärän takia. Kerätyt tiedot analysointiin ja niistä etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin
Tutkimuksen tuloksena saatiin toimeksiantajalle kattava, tuore käsitys brändin nykytilanteesta ja varsinkin sen suurimman sidosryhmän eli kannattajien sitoutuneisuudesta brändiin. Toimeksiantaja kykenee hyödyntämään tuloksia työkaluna markkinoinnissa ja solmiessaan uusia yhteistyösopimuksia. Yleisellä tasolla tutkimus antaa malliesimerkin vahvan brändin luomisesta.