Kollektiivinen asiantuntijuus -malli osastonhoitajan työn kontekstissa
Nurmi, Anna-Erika (2018)
Nurmi, Anna-Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801111222
Tiivistelmä
Yleinen ammatillisten toimintaympäristöjen muuttuminen ja monimuotoistuminen näkyvät myös terveydenhuollon esimiehien työnkuvassa ja asiantuntijuuden edellytyksissä. Enää ei ainoastaan jo tiedetyn tiedon jakaminen riitä asiantuntijuuden ylläpitämisessä ja työn hallinnassa vaan tietoa tulee myös luoda.
Kollektiivinen asiantuntijuus -malli on Kai Hakkaraisen ja hänen tiiminsä kehittelemä kolmiosainen toimintamalli, jossa yksilöllisen tiedonhankinnan ja kulttuuriin osallistava osa-alue liittyvät jo tiedetyn tiedon jakamiseen ja kolmas yhteisöllisen tiedonluomisen osa-alue uuden tiedon luomiseen ja kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla Kollektiivinen asiantuntijuus -mallin elementtejä osastonhoitajan työn kontekstissa. Koska yhteisöllisen tiedonluomisen osa-alue ja siihen liittyvät innovatiiviset tietoyhteisöt luovat aivan uuden näkökulman osastonhoitajan työhön, tutkimustehtävänä oli selvittää miten tämän osa-alueen elementit ilmenevät osastonhoitajan työssä. Tavoitteena oli näin kehittää osastonhoitajan työtä esittelemällä osastonhoitajan työn ja asiantuntijuuden näkökulmasta uusi yleisesti terveydenhuollossa käytössä olevia toimintamalleja moniulotteisempi malli.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina yhden sairaanhoitopiirin operatiivisen tulosyksikön osastonhoitajilla (n=9). Aineisto analysoitiin kaksivaiheisesti jaottelemalla ensin materiaali teorialähtöisen analyysirungon avulla, jonka jälkeen jaoteltu materiaali analysoitiin omina aineistoina aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteella. Jotta varmistuttiin tulosten todenmukaisuudesta, kuvaukset lähetettiin haastatelluille kommentoitaviksi analyysin jälkeen. Lopulliset kuvaukset kirjattiin kommentointien jälkeen. Tuloksista ilmeni, että jokainen innovatiivisen tietoyhteisön elementti löytyy osastonhoitajan työn kontekstista moninaisina ilmenemismuotoina. Erityisesti ne nähtiin vaikuttavan työn hallintaan ja kehittämiseen sekä työntekijöiden osallistavuuteen. Toteuttamisen haasteena tuotiin esiin ajan puute sekä nopeasti muuttuvat tilanteet.
Voidaan todeta, että osastonhoitajan työn kontekstiin sisältyy Kollektiivisen asiantuntijuus -mallin jokaisen osa-alueen elementtejä ja, että tämän päivän terveydenhuollossa osastonhoitajan asiantuntijuus edellyttävää jokaista Kollektiivinen asiantuntijuus -mallin osa-aluetta. Yksilöllisen tiedonhankinnan ja kulttuuriin osallistavan osa-alueen elementit luovat ympäristön ja mahdollisuudet tiedonluomisen osa-alueelle ja innovatiivisille tietoyhteisöille, joiden elementit vaikuttavat työn hallintaan ja mahdollistavat asiantuntijuuden ylläpidon.
Kollektiivinen asiantuntijuus -malli on Kai Hakkaraisen ja hänen tiiminsä kehittelemä kolmiosainen toimintamalli, jossa yksilöllisen tiedonhankinnan ja kulttuuriin osallistava osa-alue liittyvät jo tiedetyn tiedon jakamiseen ja kolmas yhteisöllisen tiedonluomisen osa-alue uuden tiedon luomiseen ja kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla Kollektiivinen asiantuntijuus -mallin elementtejä osastonhoitajan työn kontekstissa. Koska yhteisöllisen tiedonluomisen osa-alue ja siihen liittyvät innovatiiviset tietoyhteisöt luovat aivan uuden näkökulman osastonhoitajan työhön, tutkimustehtävänä oli selvittää miten tämän osa-alueen elementit ilmenevät osastonhoitajan työssä. Tavoitteena oli näin kehittää osastonhoitajan työtä esittelemällä osastonhoitajan työn ja asiantuntijuuden näkökulmasta uusi yleisesti terveydenhuollossa käytössä olevia toimintamalleja moniulotteisempi malli.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina yhden sairaanhoitopiirin operatiivisen tulosyksikön osastonhoitajilla (n=9). Aineisto analysoitiin kaksivaiheisesti jaottelemalla ensin materiaali teorialähtöisen analyysirungon avulla, jonka jälkeen jaoteltu materiaali analysoitiin omina aineistoina aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteella. Jotta varmistuttiin tulosten todenmukaisuudesta, kuvaukset lähetettiin haastatelluille kommentoitaviksi analyysin jälkeen. Lopulliset kuvaukset kirjattiin kommentointien jälkeen. Tuloksista ilmeni, että jokainen innovatiivisen tietoyhteisön elementti löytyy osastonhoitajan työn kontekstista moninaisina ilmenemismuotoina. Erityisesti ne nähtiin vaikuttavan työn hallintaan ja kehittämiseen sekä työntekijöiden osallistavuuteen. Toteuttamisen haasteena tuotiin esiin ajan puute sekä nopeasti muuttuvat tilanteet.
Voidaan todeta, että osastonhoitajan työn kontekstiin sisältyy Kollektiivisen asiantuntijuus -mallin jokaisen osa-alueen elementtejä ja, että tämän päivän terveydenhuollossa osastonhoitajan asiantuntijuus edellyttävää jokaista Kollektiivinen asiantuntijuus -mallin osa-aluetta. Yksilöllisen tiedonhankinnan ja kulttuuriin osallistavan osa-alueen elementit luovat ympäristön ja mahdollisuudet tiedonluomisen osa-alueelle ja innovatiivisille tietoyhteisöille, joiden elementit vaikuttavat työn hallintaan ja mahdollistavat asiantuntijuuden ylläpidon.