Digitaalisen palvelun suunnittelu nopeaan rekrytointiin : Case SESP Oy
Janhonen, Iina (2017)
Janhonen, Iina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071106
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo uuden digitaalisen palvelun suunnittelusta rekrytointiin palvelumuotoilun keinoin. Nykyään lähes kaikilla yrityksillä on digitaalista toimintaa, tai toiminta voi perustua sille täysin. Digitaaliset ratkaisut nopeuttavat usein toimintaa ja ovat kustannustehokkaita. Rekrytointi on yritykselle usein aikaa vievää ja haastavaa, siksi digitaalisten ratkaisuiden kautta tätä prosessia olisi mahdollista helpottaa. Case yrityksenä tässä opinnäytetyössä toimii oululainen SESP Oy, joka toimittaa järjestyksenvalvontaa erilaisiin tapahtumiin pääasiassa Oulun alueella. Yrityksellä on vakituista, lähes joka viikonloppu toistuvaa toimintaa Kempeleessä Zemppi-hallilla ja Oulussa Areenalla.
Työn tavoitteena on suunnitella uudenlainen digitaalinen palvelu, johon halukkaat työntekijät voivat kirjata omat tietonsa. Tämän jälkeen työnantaja voi tarjota palvelun kautta töitä työntekijöille. Lisäksi palvelun kautta voi viestiä erilaisia asioita työvuoroon liittyen, ja työnantaja tarkoitus on koota potentiaalisten työntekijöiden tiedot samaan paikkaan, nopeuttaa rekrytointiprosessia ja helpottaa viestintää.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu rekrytoinnin nykyisiin käytettävissä oleviin menetelmiin ja rekrytoinnin haasteisiin, digitaalisen palvelun suunnitteluprosessiin ja vaatimuksiin sekä palvelumuotoilun menetelmiin. Aineistoina hyödynnettiin monipuolisesti eri aihepiireistä löytyvää kirjallisuutta sekä muita ammattijulkaisuja. Tutkimusmenetelmät valittiin palvelumuotoilun menetelmien joukosta, ja tärkein tiedonkeruu työntekijänäkökulmasta tehtiin työpajan muodossa.
Tuloksina saatiin aikaan listaus järjestelmän toiminnallisista vaatimuksista, joita palvelun mahdollinen toteuttaja pystyisi hyödyntämään työssään. Tulokset ovat suoraan sisältöä digitaaliselle rekrytointipalvelulle, mitä asioita sen pitäisi sisältää toimiakseen hyvin sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Työ on hyödynnettävissä, mikäli siinä suunniteltu digitaalinen palvelu rekrytointiin päätettäisiin käytännössä tehdä.
Työn tavoitteena on suunnitella uudenlainen digitaalinen palvelu, johon halukkaat työntekijät voivat kirjata omat tietonsa. Tämän jälkeen työnantaja voi tarjota palvelun kautta töitä työntekijöille. Lisäksi palvelun kautta voi viestiä erilaisia asioita työvuoroon liittyen, ja työnantaja tarkoitus on koota potentiaalisten työntekijöiden tiedot samaan paikkaan, nopeuttaa rekrytointiprosessia ja helpottaa viestintää.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu rekrytoinnin nykyisiin käytettävissä oleviin menetelmiin ja rekrytoinnin haasteisiin, digitaalisen palvelun suunnitteluprosessiin ja vaatimuksiin sekä palvelumuotoilun menetelmiin. Aineistoina hyödynnettiin monipuolisesti eri aihepiireistä löytyvää kirjallisuutta sekä muita ammattijulkaisuja. Tutkimusmenetelmät valittiin palvelumuotoilun menetelmien joukosta, ja tärkein tiedonkeruu työntekijänäkökulmasta tehtiin työpajan muodossa.
Tuloksina saatiin aikaan listaus järjestelmän toiminnallisista vaatimuksista, joita palvelun mahdollinen toteuttaja pystyisi hyödyntämään työssään. Tulokset ovat suoraan sisältöä digitaaliselle rekrytointipalvelulle, mitä asioita sen pitäisi sisältää toimiakseen hyvin sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Työ on hyödynnettävissä, mikäli siinä suunniteltu digitaalinen palvelu rekrytointiin päätettäisiin käytännössä tehdä.