Rekin valikoimaan kuuluvien brändien asemoituminen
Nieminen, Mira (2017)
Nieminen, Mira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122722561
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Omnichannel Retail Services Oy:n eli Rekin valikoimaan kuuluvat brändit asemoituvat yrityksen asiakkaiden mielissä. Rekki myy verkkokaupassaan kuluttajilta ostettuja vähän käytettyjä ja hyväkuntoisia merkkivaatteita eteenpäin uusille kuluttajille. Valikoima kattaa useampia tuhansia brändejä. Tutkimuksen tuloksia haluttiin käyttää apuna valikoiman selkeyttämisessä ja valikoimaan kuuluvien brändien jaottelussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka suunnattiin Rekin asiakkaille. Sähköinen kyselylomake jaettiin asiakkaille sähköisen uutiskirjeen mukana ja yrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä asiakkaat ajattelevat massa- ja premium-muodista. Brändien asemoitumisen selvittämiseksi valittiin 51 Rekin valikoiman tärkeintä brändiä ja pyydettiin vastaajia arvioimaan 10-portaisella asteikolla, mieltävätkö he kyseiset brändit enemmän massa- vai premium-muodiksi.
Tuloksista saatiin selville, että Rekin asiakkaat mieltävät massamuodin halvaksi, huonolaatuiseksi ja teini-ikäisten suosimaksi. Premium-muotia kuvailtiin laadukkaaksi, kalliiksi ja pitkäikäiseksi niin vaatteen tyylin kuin kestävyyden puolesta. Lisäksi saatiin tietoa siitä, miten tutkimuksen kohteena olleet brändit asemoituvat. Vastaajat olivat yksimielisimpiä asteikon yläpäähän sijoittuneista premium-brändeistä ja alapäähän sijoittuneista massa-brändeistä. Keskivaiheilla hajontaa saattoi ilmetä runsaastikin.
Tulosten avulla saatiin kuva siitä, miten Rekin asiakkaat kokevat massa- ja premium-muodin ja miten tutkimuksen kohteena olleet brändit sijoittuivat asiakkaiden mielissä. Rekki voi hyödyntää saatuja tuloksia markkinointinsa ja mahdollisesti muidenkin yritys-toiminnan osa-alueiden kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka suunnattiin Rekin asiakkaille. Sähköinen kyselylomake jaettiin asiakkaille sähköisen uutiskirjeen mukana ja yrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyn avulla selvitettiin, mitä asiakkaat ajattelevat massa- ja premium-muodista. Brändien asemoitumisen selvittämiseksi valittiin 51 Rekin valikoiman tärkeintä brändiä ja pyydettiin vastaajia arvioimaan 10-portaisella asteikolla, mieltävätkö he kyseiset brändit enemmän massa- vai premium-muodiksi.
Tuloksista saatiin selville, että Rekin asiakkaat mieltävät massamuodin halvaksi, huonolaatuiseksi ja teini-ikäisten suosimaksi. Premium-muotia kuvailtiin laadukkaaksi, kalliiksi ja pitkäikäiseksi niin vaatteen tyylin kuin kestävyyden puolesta. Lisäksi saatiin tietoa siitä, miten tutkimuksen kohteena olleet brändit asemoituvat. Vastaajat olivat yksimielisimpiä asteikon yläpäähän sijoittuneista premium-brändeistä ja alapäähän sijoittuneista massa-brändeistä. Keskivaiheilla hajontaa saattoi ilmetä runsaastikin.
Tulosten avulla saatiin kuva siitä, miten Rekin asiakkaat kokevat massa- ja premium-muodin ja miten tutkimuksen kohteena olleet brändit sijoittuivat asiakkaiden mielissä. Rekki voi hyödyntää saatuja tuloksia markkinointinsa ja mahdollisesti muidenkin yritys-toiminnan osa-alueiden kehittämisessä.