Brändääminen sosiaalisessa mediassa : somekoulutus ja -opas ravintolapäälliköille
Joenkoski, Anne (2017)
Joenkoski, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522540
Tiivistelmä
Kehittämishanke ”Brändääminen sosiaalisessa mediassa” lähti liikkeelle Osuuskauppa Hämeenmaan ravintolatoimialan tarpeesta ottaa tehokkaasti haltuun sosiaalisen median palveluita. Työn tavoitteena oli kehittää toimintamalli sosiaalisen median hyödyntämiseen brändäämisessä ravintolapäälliköiden käyttöön, ja testata erilaisten markkinointimenetelmien toimivuutta sosiaalisessa mediassa. Hankkeessa testiyksikkönä käytettiin Lahden Amarilloa.
Kehittämishanke alkoi Amarillon Facebook ja Instagram analytiikan havainnoinnista, jonka pohjalta perustettiin Amarillon työntekijöistä sometiimi ja kehitettiin heille somekoulutus. Tiimille luotiin kehityshankkeen testijaksolle sisältösuunnitelma ja sen toteutumista ja tuloksia havainnoitiin testijakson päätyttyä. Näiden pohjalta suunniteltiin sosiaalisenmediankoulutus ja -opas Osuuskauppa Hämeenmaan ravintolapäälliköille. Kehittämishanke oli osa laajempaa kehitystyötä, jonka avulla ravintoloiden sosiaalisen median vaikuttavuutta ja brändäämistä kehitetään pidemmällä ajanjaksolla vielä kehittämishankkeen päätyttyäkin.
Kehitystyö esittelee sen aikana luodun kysymyspatteriston brändin käyttäytymisestä, jonka avulla voidaan erilaistaa ravintoloiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja samalla johdonmukaistaa toimintaa. Työ esittelee myös kootun taulukon, jossa on tiivistetysti tuotu esiin sosiaalisessa mediassa käytettävät markkinointimenetelmät ja niihin liittyvät laadulliset ja määrälliset tavoitteet, sekä kehitetyn kolmiportaisen etenemismallin somen haltuunottoon ravintolapäälliköille.
Kehittämishanke alkoi Amarillon Facebook ja Instagram analytiikan havainnoinnista, jonka pohjalta perustettiin Amarillon työntekijöistä sometiimi ja kehitettiin heille somekoulutus. Tiimille luotiin kehityshankkeen testijaksolle sisältösuunnitelma ja sen toteutumista ja tuloksia havainnoitiin testijakson päätyttyä. Näiden pohjalta suunniteltiin sosiaalisenmediankoulutus ja -opas Osuuskauppa Hämeenmaan ravintolapäälliköille. Kehittämishanke oli osa laajempaa kehitystyötä, jonka avulla ravintoloiden sosiaalisen median vaikuttavuutta ja brändäämistä kehitetään pidemmällä ajanjaksolla vielä kehittämishankkeen päätyttyäkin.
Kehitystyö esittelee sen aikana luodun kysymyspatteriston brändin käyttäytymisestä, jonka avulla voidaan erilaistaa ravintoloiden käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja samalla johdonmukaistaa toimintaa. Työ esittelee myös kootun taulukon, jossa on tiivistetysti tuotu esiin sosiaalisessa mediassa käytettävät markkinointimenetelmät ja niihin liittyvät laadulliset ja määrälliset tavoitteet, sekä kehitetyn kolmiportaisen etenemismallin somen haltuunottoon ravintolapäälliköille.