VIESTINNÄN JA MARKKINOINTIVIESTINNÄN PALVELUIDEN TARPEET CENTRIAN ALUEEN YRITYKSISSÄ : Case: Tmi CommJob
Rinne, Heidi (2017)
Rinne, Heidi
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122438
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayritykselle potentiaalisten asiakasyritysten viestinnän ja markkinointiviestinnän palveluiden tuntemusta ja tarpeita. Työn toimeksiantajana oli Jorma Uusitalon yritys Tmi CommJob. Tutkimus toteutettiin osana Myynnin foorumi -hanketta, joka tarjoaa monipuolisia myyntiin ja markkinointiin liittyviä valmennus-, tutkimus- ja kehittämispalveluita kaiken kokoisille yrityksille. Tutkimusongelmina olivat yritysten viestinnän ja markkinointiviestinnän tarpeet ja niiden tiedostaminen.
Tutkimusmenetelmä sisälsi sekä kvantitatiivisen eli määrällisen sekä kvalitatiivisen eli laa-dullisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 33:lle toimeksi-antajan kannalta potentiaaliselle asiakasyritykselle käyttäen Webropol-internetkyselyä, jo-hon yrityksen olisi helppo ja nopea vastata. Vastauksia tuli yhteensä 10, joten vastauspro-sentti oli 30,3 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti toimeksiantajayrityksen ja tutkimuksen taustaa. Lisäksi perehdytään yhteisö- ja markkinointiviestintään, sisäiseen- sekä erikoistilanneviestintään ja viestinnän eri kanaviin. Lopuksi työssä on esitelty tutkimustulokset sekä yhteenveto ja pohdintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksillä on tarvetta viestintäpalveluiden tuottajille, jotka voivat tarjota palveluita ”avaimet käteen” -periaatteella. Tutkimus tarjosi myös toimeksiantajalle hyvät lähtökohdat asiakassuhteiden luomiseen kyselyyn vastanneiden yritysten kanssa.
Tutkimusmenetelmä sisälsi sekä kvantitatiivisen eli määrällisen sekä kvalitatiivisen eli laa-dullisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 33:lle toimeksi-antajan kannalta potentiaaliselle asiakasyritykselle käyttäen Webropol-internetkyselyä, jo-hon yrityksen olisi helppo ja nopea vastata. Vastauksia tuli yhteensä 10, joten vastauspro-sentti oli 30,3 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti toimeksiantajayrityksen ja tutkimuksen taustaa. Lisäksi perehdytään yhteisö- ja markkinointiviestintään, sisäiseen- sekä erikoistilanneviestintään ja viestinnän eri kanaviin. Lopuksi työssä on esitelty tutkimustulokset sekä yhteenveto ja pohdintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksillä on tarvetta viestintäpalveluiden tuottajille, jotka voivat tarjota palveluita ”avaimet käteen” -periaatteella. Tutkimus tarjosi myös toimeksiantajalle hyvät lähtökohdat asiakassuhteiden luomiseen kyselyyn vastanneiden yritysten kanssa.