Crowdsourcing as a Tool for Marketing : The Case of xHigh5
Niemi, Salla (2017)
Niemi, Salla
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee joukkoistamismenetelmiä, joita voidaan hyödyntää saksalaisen tyttöryhmän, xHigh5:n, markkinoinnissa. xHigh5:n tapauksessa joukkoistaminen on toivottava osa markkinointia, sillä sen toteuttaminen onnistuu myös täysin ilman taloudellista panostusta. Työn tavoitteena on tarjota xHigh5:lle joukkoistamismenetelmiin pohjautuva markkinointisuunnitelma, jota voidaan käyttää ohjekehyksenä ryhmän markkinoinnissa. Saavuttaakseen tämän tavoitteen kirjoittaja laati seuraavat tutkimuskysymykset: millä tavoin joukkoistamista voidaan hyödyntää tyttöryhmän markkinoinnissa saavuttaakseen suuremman yleisön ja saadakseen enemmän julkisuutta? Mitkä joukkoistamismenetelmät toimivat kyseisen tyttöryhmän kohdalla tavalla, jonka avulla ryhmän yleisön kasvu on maksimaalista ja täten myös kasvattaa ryhmän myyntitulosta? Työ sisältää vain xHigh5:n kannalta mahdollisia markkinointimenetelmiä, eikä siinä oteta huomioon menetelmiä, joita ei voida käyttää. Tutkimustyö koostuu pääasiassa työpöytätutkimuksesta, jossa lähteet löytyivät niin alaan liittyvästä julkaistusta kirjallisuudesta kuin internetmateriaalistakin. Joukkoistamisen lisäksi työpöytätutkimus käsittelee markkinointisuunnitelmia. Osa tutkimustyötä oli myös perustutkimus, joka toteutettiin sähköpostihaastattelun muodossa xHigh5:n perustajan kanssa. Tutkimustyön tulos on joukkoistamismenetelmiin perustuva markkinointisuunnitelma xHigh5:lle. Suunnitelma rakentuu tutkimuksessa kuvaillun teoreettisen viitekehyksen ympärille, ja se koostuu johdannosta, markkina-analyysistä, SWOT-analyysistä, budjetista, yleisön määrittelemisestä, joukkoistamisstrategiasta, strategian toimeenpano-osiosta, onnistumista mittaavien lukujen määrittelystä, tavoitteista, sekä lisäehdotuksesta. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että joukkoistamismenetelmiä voidaan käyttää xHigh5:n markkinoinnissa alhaisellakin budjetilla. Myös sosiaalisen median tärkeys osana joukkoistamista nousee esille, erityisesti ryhmän fanien aktiivisuutta edesauttavana tekijänä. On myös huomioitava, että muodostettu markkinointisuunnitelma ei ole lopullinen suunnitelma, vaan ohjekehys markkinoinnin suunnittelulle.