Pienpanimo-oluiden tukkumyyjän vastuut ja työtehtävät viennissä : Case: IPA Group Oy
Montonen, Hanna (2017)
Montonen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022235
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantona oli IPA Group Oy:n pyynnöstä tutkia pienpanimo-oluiden vientiä Ruotsiin. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville yrityksen vastuut sekä työtehtävät rajaten tutkimuksesta pois tuotteiden myynnin, taloudelliset seikat sekä vientiin vaikuttavat lait ja säädökset. Koska yritys ei ole aiemmin tehnyt pienpanimotuotteiden vientiä, tehtiin opinnäytetyö hypoteettisen tilanteen pohjalta. Tilanteessa Ipa Group Oy myy suomalaisia pienpanimotuotteita toiselle tukkumyyjälle Ruotsiin. Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmään, sillä se sopi aiheeseen sen tuntemattomuuden takia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimus tehtiin lokakuussa 2017 haastatellen kolmea pienpanimon edustajaa sekä yhtä tukkumyyjää. Jokainen haastateltavista on ollut jollain tavalla osana pienpanimo-oluiden vientiä tai tukkumyyntiä. Haastateltavien yrityksien strategioiden suojaamiseksi haastattelut tehtiin nimettöminä. Tutkimuksessa selvisi pienpanimoiden sekä tukkumyyjän välisen yhteistyön ja kommunikaation tärkeys viennissä. Osapuolten toimiva yhteistyö voi parhaimmillaan ohjata pienpanimoiden tuotantoa taloudellisesti kannattavaan suuntaan. Tuloksista selvisi myös esimerkiksi parhaat olosuhteet pienpanimotuotteille vienninprosessin aikana sekä se, mitä tehdä, kun laatua ei ole onnistuttu takaamaan.
Tuloksista toimeksiantaja sai hyvät yleisohjeet viennin aloittamiseen sekä paremman yleiskuvan koko prosessista. Tuloksista koettiin erityisen hyödyllisiksi pienpanimoiden sekä niiden tuotteiden korostunut näkökulma. Tuloksia pystyy myös soveltamaan muiden pienpanimo-oluiden vientiä harkitsevien yritysten toimintamalleihin.
Tuloksista toimeksiantaja sai hyvät yleisohjeet viennin aloittamiseen sekä paremman yleiskuvan koko prosessista. Tuloksista koettiin erityisen hyödyllisiksi pienpanimoiden sekä niiden tuotteiden korostunut näkökulma. Tuloksia pystyy myös soveltamaan muiden pienpanimo-oluiden vientiä harkitsevien yritysten toimintamalleihin.